Żarłacze żyją znacznie dłużej niż sądzono

Wielkie białe rekiny żyją nawet 70 lat, czyli dwa razy dłużej niż sądzono do tej pory.

Wielkie białe rekiny rosną znacznie wolniej i żyją o wiele dłużej, niż wcześniej sądzono – odkryli naukowcy z USA.

Analizując jasne i ciemne pierścienie na kręgosłupach czterech samic i czterech samców z północno-zachodniego Atlantyku badacze oszacowali wiek najstarszego samca na aż 73 lata, a wiek samicy na 40 lat

“Nasze wyniki znacznie wydłużają maksymalny wiek białych rekinów, w porównaniu do wcześniejszych badań” – podsumowuje wiodący autor badania, Li Ling Hamady. ” Zrozumienie trwałości gatunków, szybkości wzrostu, wieku dojrzałości płciowej i różnice w rozwoju między samcami i samicami są szczególnie ważne dla ochrony gatunków”.

Kręgi rosną przez całe życie ryby , dodając, pierścienie roczne , podobnych do słojów drzew , twierdzą naukowcy.

Wcześniej wiek najstarszego żarłacza z Oceanu Spokojnego oceniano na ok. 22-23 lata.

Jeśli szacowany wiek rekinów okaże się prawdziwy, będzie to oznaczało, że białe rekiny mogą być jednymi z najbardziej długowiecznych ryb chrzęstnoszkieletowych – twierdzą naukowcy. Oznacza to także, że są szczególnie wrażliwe na łowienie ryb, zmiany środowiska i inne czynniki zewnętrzne, ponieważ rosną bardzo wolno i późno dojrzewają.

Nowe dane zmieniają sposób, w jaki do tej pory modelowano populacje białych rekinów i muszą być uwzględniane przy opracowywaniu przyszłych strategii ochrony tych gatunków – mówi współautor i naukowiec Greg Skomal.

Więcej:rekiny