Jedna trzecia ofiar udaru mózgu umiera, jedna trzecia pozostaje trwale upośledzona. Nagłe zatrzymanie krążenia krwi (a co za tym idzie, natlenienia) w niektórych obszarach mózgu (na tym polega udar) niszczy neurony z szybkością dwóch milionów na minutę! To tłumaczy, dlaczego w razie udaru należy reagować jak najszybciej. Czas jest sprawą kluczową: wskaźnik wyzdrowienia przekracza 90 procent, jeśli tętnica mózgowa zostanie udrożniona w trzy godziny po zatkaniu. Po tym czasie sprawy mają się gorzej: każde następne stracone pół godziny zmniejsza szanse, by wyjść z tego bez szwanku.

Oto 10 sposobów postępowania, które pomagają zapobiegać udarowi:

1. Pilnuj diety

Nigdy nie przestanę powtarzać, jak ważna jest zróżnicowana, zdrowa dieta, która nie zakazuje niczego, ale wystrzega się nadmiaru – zmniejsza ona ryzyko udaru. Masło, wędliny, słodycze, sól i rozmaite płatki śniadaniowe, których kolorowe paczki pysznią się na półkach w supermarketach,
są wrogami. Masz prawo im ulec, ale jedynie epizodycznie. Raczej zastąp je warzywami i owocami.


2. Koniec z papierosami

Im więcej palisz, tym większe ryzyko udaru. Raz powzięta decyzja o rzuceniu palenia i już jest dobrze. Zobaczysz.

 

3. Ogranicz spożycie alkoholu

Tak samo jak tytoń, alkohol zwiększa ryzyko udaru. Oczywiście nie mam tu na myśli kieliszka wina dziennie. Zwłaszcza czerwonego. Ale nierozsądne spożycie, nadużywanie mocnych trunków albo praktyka binge drinking zwiększają niebezpieczeństwo.