Chroniczne odkładanie na później tego, czym powinniśmy się zająć w danej chwili, nazywa się prokrastynacją. Prokrastynacja jest działaniem na własną szkodę, co może prowadzić do poważnych problemów – niewywiązywania się z obowiązków, niepłacenia rachunków czy niewystarczającego przygotowania do wyzwań.

Wynikać to może z wielu przyczyn: lęku przed porażką, perfekcjonizmu, niskiego poziomu samokontroli, postrzegania pracy nad osiągnięciem celu jako całości, a nie sekwencji działań, szybkiego nudzenia się czy złej oceny tego, jak czasochłonne jest zadanie.

Z chronicznym odkładaniem rzeczy na później można walczyć. Oto kilka sposobów:

1. Rozbij duże cele na mniejsze, łatwiejsze w obsłudze” elementy

2. Zacznij w dowolnym miejscu 

Już samo działanie obniża napięcie związane z rozpoczęciem pracy nad tym, co chcesz osiągnąć. Jeśli będziesz wytrwale rozpoczynał, zakończenie dojdzie do skutku, głównie dlatego iż pojawi się w tobie naturalna potrzeba domykania tego, co rozpocząłeś.

3. Skorzystaj z metody "ser szwajcarski": zacznijod "zrobienia dziur" w swoim zadaniu.

Wykonaj łatwe, natychmiastowe działania, które zajmą pięć lub nawet mniej minut. Jeśli jakieś zadanie poprowadzi cię w ślepą uliczkę, zajmij się innym. Ciąg natychmiastowych zadań pewnie nie wystarczy do ukończenia projektu, ale pomoże ci się zorientować, co trzeba zrobić i kto ma to zrobić.

4. Inna szkoła uczy, że najskuteczniejsze jestwykonanie najpierw najtrudniejszych, najbardziej nieprzyjemnych części zadania.

Pomyśl, jak je wykonać kreatywnie, łatwo i szybko. Potem będzie już tylko przyjemnie.

5. Wyznaczaj granice.

Ustal własne tempo. Zaplanuj czas nawet na odrobienie zaległości.