Jeżeli jesteś urodzonym optymistą, to otrzymałeś od losu niezwykły bonus. Podobnie jeśli różne aspekty życia są dla ciebie łaskawe: cieszysz się doskonałym zdrowiem, otoczony jesteś bliskimi ludźmi, a twoje dochody całkowicie cię zadowalają. Jednak takie idealne połączenie czynników genetycznych i okoliczności życiowych nie jest powszechne. Innymi słowy – jednym szczęście przychodzi łatwiej, innym trudniej. Ale nawet jeśli nie wszystko układa się po twojej myśli, nic nie jest stracone.

Według badań prowadzonych przez Sonję Lyubomirsky, profesor psychologii z University of California, aż 40 procent indywidualnego poczucia szczęścia kształtowane jest przez nasze świadome zachowania. Modyfikując je, możemy poprawić swoją satysfakcję z życia.

 

1. Bądź aktywny

Badania wykazują, że aktywność fizyczna to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie poczucia szczęścia – jest tak skuteczny, że według niektórych badaczy osobom pogrążonym w depresji może wręcz zastąpić środki antydepresyjne. Problem polega na tym, że stan przygnębienia na ogół nie zachęca do ćwiczeń fizycznych. Nie musisz jednak ani codziennie ćwiczyć na siłowni, ani biegać w maratonach, by odczuć zbawienne działanie endorfin. Efekty przynosi zwykły spacer po parku czy lesie, taniec przed lustrem, a nawet sprzątanie.

 

2. Porzuć rutynę

Tym, co negatywnie wpływa na nasze samopoczucie, bywa tzw. adaptacja hedonistyczna. Polega ona na tym, że łatwo przyzwyczajamy się do przyjemnych bodźców i po pewnym czasie płynąca z nich satysfakcja słabnie. Przedawkować można ulubiony serial, śmieszne filmiki na YouTube, Facebooka. Dlatego przeplataj ulubione czynności zupełnie nowymi. Może dla odmiany gra planszowa, przesadzanie kwiatów albo studiowanie starych map? Różnorodność i spontaniczność są czynnikami, które  skutecznie niwelują efekt adaptacji hedonistycznej.

 

3. Zrób coś dla innych

Według badań psychologów – a także naszego osobistego doświadczenia – wydawanie pieniędzy na innych często sprawia nam większą przyjemność niż wydawanie ich na siebie. Dlatego lubimy obdarowywać bliskie osoby albo przekazywać darowizny na ważny dla nas cel. Nasza troska o innych nie musi mieć przy tym wcale wymiaru finansowego. Skuteczne dla naszego samopoczucia są także kierowane do innych dobre myśli, przekazywanie życzeń, wykonywanie gestów, które wyrażają miłość, wdzięczność lub wsparcie.