7 miast w Polsce, które powstały od postaw w XX wieku. To nie tylko Gdynia i Nowa Huta

W Polsce znajduje 979 miast i każde z nich ma własną, wyjątkową historię. Niektóre istniały już na ziemiach polskich kilkaset lat temu, a inne powstały od zera dopiero w zeszłym wieku. Tych drugich jest stosunkowo niewiele i ich historia wydaje się z pozoru nieciekawa. Nic bardziej mylnego. Poznajmy 7 miast w Polsce, które wybudowano w XX wieku.
Nowa Huta nocą / źródło: Pawelsuder, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Nowa Huta nocą / źródło: Pawelsuder, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

Jak stare mogą być polskie miasta? Nie sposób odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Każde z nich ma swoją unikalną historię – czasem sięgającą średniowiecza, a czasem… no właśnie, na przykład okresu dwudziestolecia międzywojennego lub epoki PRL-u. Miast, które wybudowano od podstaw w ciągu ubiegłego stulecia, nie jest dużo. Niemniej zestawienie subiektywnie wybranych siedmiu z nich wciąż nie wyczerpuje tematu. Niemal w każdym województwie możemy natrafić na ośrodki miejskie, które z cichej wsi przekształciły się w osiedle mieszkaniowe z blokami.

Czytaj też: Największa wieś w Polsce. Wielkości miasta powiatowego, a wciąż bez praw miejskich

Zanim przejdziemy do głównej części artykułu, to warto zwrócić jeszcze na jeden aspekt. Poniższe przykłady miast nie powstały dosłownie w szczerym polu, ale najczęściej działo się to poprzez „zajęcie” konkretnej wsi i przekształcenie jej w prężny ośrodek przemysłowy. Historia XX wieku pamięta dwa ważne okresy industrializacji państwa polskiego. Pierwszy miał miejsce w dwudziestoleciu wojennym i odnosił się przede wszystkim do powstania Centralnego Okręgu Przemysłowego (COP). Drugi już zachodził po II wojnie światowej, kiedy to pojawił się koncept idealnego miasta socrealistycznego.

1. Jastrzębie-Zdrój (woj. śląskie)

Ponad 80-tysięczne Jastrzębie-Zdrój znajduje się na południu województwa śląskiego, niedaleko granicy z Czechami. Drugi człon w nazwie miasta nie jest przypadkowy – do 2007 roku formalnie miało ono status uzdrowiska. Brzmi to co najmniej kuriozalnie, patrząc na to, że powstanie dzisiejszego ośrodka zawdzięcza się budowie kopalni węgla kamiennego.

Czytaj też: 8 najbardziej znanych zatopionych miast. Jedne zniszczyła Matka Natura, a inne – człowiek

Pierwsza wzmianka historyczna o jakimkolwiek osadnictwie na terenie dzisiejszego Jastrzębia-Zdroju pochodzi z XIII wieku. W 2. poł. XIX wieku odkryto tutaj zasoby wód solankowych, co otworzyło nowe rozdanie w historii ówczesnej wsi. Stała się ona uzdrowiskiem, które było rozwijane także po I wojnie światowej, kiedy Jastrzębie-Zdrój weszło w skład II RP. W latach 50. XX wieku odkryto tutaj również spore zasoby węgla kamiennego. W 1962 roku zaczęła działać pierwsza kopalnia, w 1963 roku miejscowość uzyskała prawa miejskie, a kolejne blokowiska zaczęły wyrastać, jak grzyby po deszczu. Liczba mieszkańców Jastrzębia-Zdroju wzrosła z kilku tysięcy na początku lat 60. do ponad 90 tysięcy w 1975 roku. Dzisiejsza architektura miasta jest zdominowana przez budynki mieszkalne z wielkiej płyty. Niemniej dawna dzielnica uzdrowiskowa wciąż pozostała jako jedyny świadek przedwojennych dziejów wsi Jastrzębie.

Jastrzębie-Zdrój z lotu ptaka. W krajobrazie dominują blokowiska powstałe po II wojnie światowej / źródło: Mapy Google, zrzut ekranu, domena publiczna

2. Tychy (woj. śląskie)

Jedno z największych miast województwa śląskiego słynie nie tylko z częstych wiatrów i niestabilnej aury pogodowej, ale również z wyjątkowej struktury urbanistycznej. Mimo że Tychy jako wieś istniały od XV wieku, to dopiero w 1950 roku możemy mówić o ich początku jako tętniącej metropolii. Wtedy właśnie decyzją Prezydium Rządu postanowiono rozbudować Tychy jako miasto. Uzyskały one prawa miejskie 1 stycznia 1951 roku. Kolejno budowane blokowiska nazywane były literami alfabetu.

Czytaj też: Największe miasta świata rosną jak na drożdżach. W jednym mieszka tyle ludzi co w Polsce

Projektantem osiedla A w stylu socrealistycznym był prof. Tadeusz Teodorowicz-Todorowski, a generalnymi projektantami całego założenia Nowych Tychów byli Kazimierz Wejchert i Hanna Adamczewska-Wejchert. Rozbudowę miasta prowadzono przez trzy dekady. Po 1982 roku przestały powstawać kolejne blokowiska.

Hotel Piramida w Tychach nad jeziorem Paprocańskim / źródło: Jacek Czyba, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

3. Stalowa Wola (woj. podkarpackie)

Stalowa Wola powstała w na terenach dawnej wsi Pławo w latach międzywojennych. W ramach COP miały zostać zlokalizowane tutaj tzw. Zakłady Południowe. Ich budowa ruszyła w 1936 roku, a miejscowość zyskała prawa miejskie dwa lata później. Przed wybuchem II wojny światowej zdążyły powstać pierwsze bloki w stylu modernistycznym, ale zasadniczy rozwój miasta przypadł na okres PRL-u. Zakłady Przemysłowe potem nazwane Hutą Stalowa Wola były główny motorem napędowym, w których budowane były maszyny budowlane, górnicze i hutnicze oraz sprzęt militarny. Profil działalności zakładu pozostał do dzisiaj w dużej mierze ten sam.

Czytaj też: Statystyki są bezlitosne. Badacze wskazują miejsca w Polsce, które zamienią się w miasta-widmo

Architektura modernistka w Stalowej Woli jest wyjątkowo cenna, ponieważ stanowi jeden z niewielu przykładów przedwojennej zabudowy. Ponadto niektóre z budynków z lat 30. XX wieku prezentują styl art déco. Warto tutaj wspomnieć o Budynku Dyrekcji Naczelnej Huty Stalowa Wola, gdzie fasada została urozmaicona cegłą klinkierową. Więcej o tej perełce architektonicznej donosi serwis Bryla.pl.

Hotel Hutnik w stylu modernistycznym / źródło: Krzysztof Dobrzański, Wikimedia Commons, CC BY 3.0

4. Nowa Huta (dzisiaj część Krakowa, woj. małopolskie)

Historia Nowej Huty jest tak interesująca, że należałby jej się odrębny artykuł. Budowa pierwszych bloków ruszyła w 1949 roku, a projektantem osiedli nawiązujących do koncepcji miasta idealnego i miasta ogrodu był Tadeusz Ptaszycki. Nowa Huta powstała jako miasto dla pracowników budowanej w pobliży huty stali, która miała być jednym z największych tego typu zakładów w Polsce. Najstarsza część Nowej Huty, którą wpisano w 2004 do rejestru zabytków, prezentuje styl socrealistyczny nawiązujący do renesansu.

Czytaj też: Wody odsłoniły ruiny osady, jakiej nie znała Europa. Zamiast ulic i placów było tu coś dziwnego

Najbardziej w Nowej Hucie zwraca uwagę jej przestronność, szerokie aleje, obecność parków, podobna wysokość większości budynków, harmonia stylu architektonicznego. Nowa Huta długo nie stanowiła osobnego bytu administracyjnego, ponieważ już w 1951 roku została włączona do Krakowa. Ponadto budowa socrealistycznego miasta nie była końcem inwestycji we wschodniej części stolicy Małopolski. W kolejnych dekadach powstały sąsiednie ogromne dzielnice mieszkaniowe Bieńczyce, Mistrzejowice, Czyżyny i Wzgórza Krzesławickie. Razem z Nową Hutą stanowiły w latach 1972-1991 ogromną dzielnicę na prawach gminy.

źródło: Piotr Tomaszewski-Guillon / dronographyapplied.com, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

5. Lubin (woj. dolnośląskie)

To niespełna 70-tysięczne miasto na Dolnym Śląsku powinniśmy przede wszystkim kojarzyć z uwagi na tutejsze kopalnie miedzi. Miejscowy Kombinat Górniczo-Hutniczy Miedzy (KGHM) jako główny pracodawca dał impuls do rozwoju miasta. Co prawda Lubin uzyskał prawa miejskie w 1295 roku, to przez wieki pozostawał niewielką niemiecką mieściną, która została w dodatku w 80 proc. zniszczona wskutek działań wojennych w latach 1939-1945.

Czytaj też: Największe miasta w Europie rosną w niewyobrażalnym tempie. Warszawa zaskakująco wysoko

W 1957 roku odkryto w pobliżu Lubina i Polkowic złoża miedzi. Kilka lat później decyzją władz powstał w mieście wspomniany wcześniej KGHM oraz zaplanowano budowę pierwszych blokowisk. Tym samym ludność miasta wzrosła z ledwie dwóch tysięcy po zakończeniu II wojny światowej to ponad 80 tysięcy pod koniec lat 90. XX wieku. W architekturze miasta dominują ogromne osiedla wybudowane w tzw. wielkiej płyty. Zabytkowych budynków pamiętających czasy sprzed wybuchu wojny pozostało niewiele.

Lubin z lotu ptaka / źródło: Mapy Google, zrzut ekranu, domena publiczna

6. Skarżysko-Kamienna (woj. świętokrzyskie)

Miasto znajduje się na północ od Kielc w pobliżu drogi ekspresowej S7 łączącej Kraków z Warszawą. Prawa miejskie zyskało w 1923 roku, ale znaczny rozwój osady na tym terenie odnotowano już po 1884 roku, kiedy doprowadzono do ówczesnej Kamiennej linie kolejowe. W niepodległej już Polsce zaczęły powstawać tutaj liczne zakłady przemysłowe na czele Państwową Fabryką Amunicji, która działa do dzisiaj pod nazwą Mesko S.A.

Czytaj też: Urbanistyczny bubel stulecia. Naftowi bogacze budują miasto, któremu sprzeciwia się nauka

Skarżysko-Kamienna pod względem urbanistycznym jest bardzo zróżnicowanym miastem. Mimo że większość budynków w nim ma nie więcej niż 100 lat, to dostrzeżemy olbrzymie architektoniczne bogactwo. Większość zabudowy miasta skupia się wokół blokowisk z czasów PRL – one znajdują się po zachodniej stronie torów kolejowych. Tutaj warto wspomnieć o osiedlu Milica, które powstało w latach 50. zgodnie z wytycznymi Terenowej Obrony Przeciwlotniczej. Wszystko dlatego, że mieszkali na nim pracownicy fabryki amunicji, która była w okresie zimnej wojny jednym z kluczowych zakładów w Polsce. Bloki tutaj są wybudowane bardzo blisko siebie, wejścia do klatek schodowych są od podwórek, a dachy spadziste, aby spadały z nich bomby zapalające.

Architektura doby komunizmu to jedno, ale dwudziestolecie międzywojenne również pozostawiło po sobie ślad. Tutaj trzeba udać się do wyjątkowych kolonii robotniczych z tamtej epoki: Górnej Kolonii, Skałki i na Osiedle Zachodnie.

Ulica Górnicza w Skarżysku-Kamiennej / źródło: Karol Szapsza, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0

7. Gdynia (woj. pomorskie)

Nie można było pominąć w zestawieniu zarówno Nowej Huty, jak i Gdyni. Są to dwa najbardziej imponujące przykłady miast wybudowanych od podstaw w ubiegłym wieku. Gdynię można określić największą perełką modernizmu międzywojennego w Polsce. Miasto samo w sobie nie zostało wybudowane w pustym polu, ale na terenach wsi o tej samej nazwie, która istniała od XIII wieku. Miejska historia Gdyni zaczyna się po I wojnie światowej. Władze państwa polskiego zdecydowały wówczas wybudować w tym miejscu port wojenny, a w sąsiedztwie niego miasto. W następnych latach powstały także porty towarowy, rybacki, pasażerski oraz stocznia.

Większość budynków śródmieścia pochodzi z lat 20. i 30. XX wieku. W tamtym czasie Gdynia rozwijała się w zawrotnym tempie. Z niewiele ponad tysiąca mieszkańców (jako wieś) urosła w ciągu dwóch dekad do rozmiarów ponad 120-tysięcznego miasta. Co ciekawe, modernizm charakteryzował się tym, że budynki były malowane na biało. W związku z tym przedwojenną Gdynię często nazywano „białym miastem”.

Sky Towers, przykład najmłodszej architektury w Gdyni