Aktywność fizyczna opóźni wystąpienie tej choroby – wystarczy 6 minut dziennie

Aktywność fizyczna jest zdrowa dla ciała i dla psychiki. Teraz naukowcy odkryli, że wystarczy zaledwie 6 minut dziennie ćwiczeń o wysokiej intensywności, by znacznie opóźnić wystąpienie zaburzeń neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera czy Parkinsona.
Na rowerze lepiej krócej, ale intensywnie /Fot. Pixabay

Wcale nie trzeba spędzać wielu godzin na siłowni, by wpłynąć pozytywnie na nasze ciało. Naukowcy z Uniwersytetu Otago udowodnili, że krótka, ale intensywna jazda na rowerze stymuluje produkcję specjalnego białka, które może chronić mózg przed pogorszeniem funkcji poznawczych związanym z wiekiem. To oznacza, że o lepszą kondycję mózgu może zadbać każdy z nas, przy okazji robiąc też coś dla ciała. Szczegóły opisano w czasopiśmie The Journal of Physiology.

Aktywność fizyczna ochroni mózg

Białko, o którym mowa – czynnik neurotroficzny pochodzenia mózgowego (BDNF) – promuje neuroplastyczność (zdolność mózgu do tworzenia nowych połączeń i ścieżek) i przetrwanie neuronów. Badania na zwierzętach wykazały, że większe stężenie BDNF sprzyja tworzeniu i przechowywaniu wspomnień, poprawia uczenie się i ogólnie zwiększa wydajność poznawczą. BDNF wykazuje również funkcje neuroprotekcyjne i ma związek z prawidłowym starzeniem się mózgu.

Czytaj też: Aktywność fizyczna w takim wymiarze czasowym znacznie obniża ryzyko zgonu. Ale jest pewien haczyk

Dr Travis Gibbons z Uniwersytetu Otago mówi:

BDNF okazał się bardzo obiecujący w modelach zwierzęcych, ale interwencje farmaceutyczne jak dotąd nie zdołały bezpiecznie wykorzystać ochronnej mocy BDNF u ludzi. Widzieliśmy potrzebę zbadania niefarmakologicznych podejść, które mogą zachować zdolność mózgu, które ludzie mogą wykorzystać do naturalnego zwiększenia BDNF, aby pomóc w zdrowym starzeniu się.

Aby rozdzielić wpływ postu i ćwiczeń na produkcję BDNF naukowcy porównali następujące czynniki: post przez 20 godzin; lekkie ćwiczenia (90-minutowa jazda na rowerze o niskiej intensywności); ćwiczenia o wysokiej intensywności (6-minutowa jazda na rowerze o dużej intensywności); łączony post i ćwiczenia.

Wyniki zaskoczyły naukowców. Okazało się bowiem, że krótkie, ale energiczne ćwiczenia były najbardziej efektywnym sposobem na zwiększenie BDNF w porównaniu do innych grup. BDNF wzrósł o 4-5 razy (396 pg do 1170 pg) więcej w porównaniu z postem (brak zmian w stężeniu BDNF) lub przedłużoną aktywnością (niewielki wzrost stężenia BDNF, 336 pg do 390 pg).

Trzeba jednak jasno zaznaczyć, że przyczyna odnotowanych różnic nie jest jeszcze znana – potrzeba więcej badań, aby zrozumieć mechanizmy związane z promowaniem BDNF przes intensywne ćwiczenia. Obserwowany wzrost BDNF podczas ćwiczeń może być spowodowany zwiększoną liczbą płytek krwi, które przechowują duże ilości BDNF.

Czytaj też: Aktywność fizyczna lepsza częściej a krócej, czy odwrotnie? Odwieczny dylemat rozwiązany

Dr Travis Gibbons dodaje:

Badamy teraz, jak post przez dłuższy czas, na przykład do trzech dni, wpływa na BDNF. Jesteśmy ciekawi, czy intensywne ćwiczenia na początku postu przyspieszają jego korzystne efekty. Post i ćwiczenia rzadko są badane razem. Sądzimy, że post i ćwiczenia mogą być stosowane łącznie w celu optymalizacji produkcji BDNF w ludzkim mózgu.