Stoją za nimi przedstawiciele firmy Autocraft EV Solutions. Przygotowany przez nich raport jest poświęcony żywotności akumulatorów stosowanych w elektrykach oraz strategiom wdrażanym po tym, jak takie urządzenia osiągną koniec okresu eksploatacji. Wspomniana firma zajmuje się między innymi regeneracją baterii, a przeprowadzone analizy wskazują na lepszą od spodziewanej sytuację wycofanych z użytku elementów.
Czytaj też: Sensacyjne doniesienia na temat akumulatorów. Pozorny postęp źródłem problemów
O co dokładnie chodzi? O fakt, iż większość wycofanych z użytku pakietów akumulatorów może osiągnąć ponad 90% pierwotnej sprawności w całkiem prosty sposób. Wystarczy wymiana średnio 1,1 modułu. To z kolei prowadzi do wniosku, jakoby akumulatory z elektrycznych samochodów bardzo rzadko wymagały całkowitej wymiany. Zamiast tego można je naprawić i to relatywnie niskim kosztem.
Tak przynajmniej sugerują osoby związane z Autocraft EV Solutions, które wzięły pod lupę dane dotyczące 559 komercyjnych napraw przeprowadzonych w ubiegłym roku. Informacje te połączono z wynikami projektu RECOVAS, dzięki czemu udało się uzyskać kompleksowy – i całkiem optymistyczny – obraz sytuacji. Przede wszystkim, świat powinien usłyszeć o tym, że akumulatory w elektrykach bardzo rzadko doświadczają awarii jako całość.
Akumulator z elektrycznych samochodów – nawet jeśli doświadczą awarii – nie muszą być wymieniane w całości. Do takich wniosków doszli przedstawiciele Autocraft EV Solutions
Problemy zwykle dotyczą pojedynczych ogniw, a mając tego świadomość posiadacze takich akumulatorów mogliby decydować się na naprawę tych usterek, zamiast ponosić koszty całkowitej wymiany. Ale żeby tak się stało, potrzeba szeroko dostępnych i skutecznych narzędzi diagnostycznych, które pozwolą na zdiagnozowanie przyczyny awarii. Później konieczna będzie wymiana wyłącznie niezbędnych podzespołów i przywrócenie wydajności bliskiej początkowej.
Jak zauważają eksperci powiązani z całym projektem, samo prawdopodobieństwo awarii akumulatora wpływa na negatywne postrzeganie elektryków, co sprawia, że wiele osób rezygnuje z ich zakupu. Badania takie jak powyższe mogą doprowadzić do zmiany tego postrzegania. Kupujący przekonają się, iż akumulatory można naprawić stosunkowo niskim nakładem finansowym.
Czytaj też: Solarny akumulator przepływowy redoks z rekordem. Jak działa ta technologia?
Będzie to korzystne nie tylko z punktu widzenia ekonomii, ale i ekologii. Zamiast składować zużyte baterie, będziemy mogli zapewnić im kolejne lata funkcjonowania. Do środowiska nie trafią szkodliwe substancje, ani nie będzie konieczność eksploatowania go w celu pozyskania składników stosowanych w produkcji nowych akumulatorów. W praktyce wymiana tylko wybranych modułów zamiast całości przekłąda się na 93-procentową redukcje emisji dwutlenku węgla dla każdego naprawionego akumulatora. Co więcej, aż aż 92% modułów w pakiecie akumulatora uznanych za uszkodzone wciąż może być wykorzystywanych w motoryzacji.