Jak w szwajcarskim zegarku

 

Amazon już od jakiegoś czasu umożliwia “cywilom” zwiedzanie swoich centrów logistycznych, jednak – mimo swojego niegasnącego uwielbienia do zakupów online – nigdy nie udało mi się wybrać na taką wycieczkę. Umożliwiła mi to dopiero pandemia, w związku z którą Amazon zamienił piesze zwiedzanie swoich podwojów na wirtualne, dzięki czemu miałam okazję zobaczyć na żywo pracę w trzech centrach logistycznych na świecie – poznańskim, sosnowieckim i brytyjskim – w Bedfordshire.

Przyznaję, że zapisując się na wirtualne zwiedzanie, nie spodziewałam się, że coś mnie zaskoczy. Spodziewałam się, że po prostu zobaczę maszyny, zapełnione półki magazynów i pracujących ludzi, a tymczasem okazało się, że mam tu do czynienia z organizacją pracy, która przypomina działanie szwajcarskiego zegarka. Kiedy poznawałam kolejne kroki, jakie musi przejść zamówiony produkt, zanim trafi pod moje drzwi, trudno było mi uwierzyć, że ponad 20 lat temu firma działała w garażu, zajmując się jedynie wysyłką książek.

Z magazynu do rąk własnych

Pierwszym słowem kluczem, które w moim przekonaniu przewodziło wirtualnej wycieczce po centrach, jest AUTOMATYZACJA. Tam nie ma miejsce na domysły i przypadki – wszystkie procesy zostały zaplanowane i usprawnione najnowocześniejszymi technologiami tak, żeby margines błędu był jak najmniejszy. Inteligentne algorytmy pomagają pracownikom na każdym etapie zamówienia – od momentu przyjęcia towaru i składowania, przez kompletowanie, pakowanie i etykietowanie zamówień, aż po opuszczenie centrum ciężarówką i rozpoczęcie drogi do nowego właściciela.

W niektórych centrach, w tym między innymi w centrum robotycznym, autorska technologia Amazon nie tylko ułatwia pracownikom wykonywanie swoich codziennych obowiązków, ale wykonuje część pracy za nich. Mowa o inteligentnych robotach, które nieco przypominają duże inteligentne odkurzacze. To one zastępują magazynowe półki, a także… przyjeżdżają do pracowników – po wezwaniu ich za pomocą specjalnej aplikacji mobilnej. 

To, jak bardzo można usprawnić pracę dzięki technologii, jest fascynujące, jednak coś innego zrobiło na mnie jeszcze większe wrażenie. Jako miłośniczce industrialnych przestrzeni najbardziej przypadły mi do gustu kilometry taśmociągów, które ciągną się w halach o wielkości kilkunastu boisk do piłki nożnej – w samym Poznaniu ich łączna długość sięga aż 35 kilometrów. Imponujące i bardzo miłe dla oka.

Bezpieczeństwo to podstawa

Z potrójnego spaceru po centrach Amazon dowiedziałam się również o tym, jak wyglądają procedury bezpieczeństwa dla pracowników firmy. Pomijając oczywiste zmiany, które wynikają z wybuchu pandemii koronawirusa, czyli maseczki, linie wyznaczające bezpieczną odległość od innych i stacje do dezynfekcji, pracownicy mogą liczyć na wiele innych rozwiązań, które gwarantują im bezpieczeństwo w miejscu pracy.

Zaliczają się do nich między innymi możliwość wezwania pomocy technicznej lub logistycznej za jednym dotknięciem ekranu, obowiązkowe szkolenia dające uprawnienia do wykonywania konkretnych obowiązków i posiadania możliwości dostępu do niektórych sektorów w centrach, a także nieograniczony dostęp do środków ochrony osobistej takich jak zatyczki do uszu i jednorazowe rękawice, które chronią dłonie przed zranieniem papierem. Wygląda na to, że można czuć się tu zupełnie bezpiecznie.

Amazon zaprasza za kulisy

Godzinne wirtualne wycieczki po centrach logistycznych są dostępne dla wszystkich i odbywają się w każdy poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek o 11:00 i 15:00,  udział w wydarzeniu jest całkowicie bezpłatny. Warunkiem jest jedynie rejestracja na stronie www.amazon.pl/wirtualnewycieczki, po dokonaniu której uczestnicy otrzymają specjalny link, umożliwiający zwiedzanie z użyciem komputera, tabletu, czy smartfona.

Firma zadbała o to, by wirtualni zwiedzający mieli możliwość zadawania pytań na żywo – w tym celu uruchomiony został czat, który działa tylko w trakcie trwania wycieczki.

To nie pierwsza wycieczka za kulisy Amazona

Amazon regularnie oferuje możliwość zwiedzania centrów logistycznych lokalnym mieszkańcom, studentom, klientom oraz każdej osobie, która jest zainteresowana tym, jak działa e-commerce od kuchni. 

W samym 2019 r roku polskie centra logistyczne odwiedziło prawie 18 000 uczestników. Program spotkał się z pozytywnym odbiorem, jednak ze względu na wybuch pandemii firma skorzystała z technologii, by w dalszym ciągu dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniami. 

“Jesteśmy obecni w Polsce od 2014 r. i od zawsze stawialiśmy na otwartość i pełną transparentność, dlatego centra logistyczne Amazon są otwarte dla wszystkich zainteresowanych naszą działalnością. Bezpieczeństwo naszych pracowników oraz gości jest najwyższym priorytetem, dlatego ograniczyliśmy wizyty podczas pandemii. Cieszymy się, że od teraz możemy zaprosić wszystkich na wirtualne zwiedzanie, aby mogli się przekonać na własne oczy, jak działają nasze centra logistyczne, wdrożone w nich rozwiązania oraz warunki pracy” – mówi Marian Sepesi, regionalny dyrektor Amazon w Polsce – “W marcu uruchomiliśmy Amazon.pl i od teraz, dzięki wirtualnym wycieczkom, każdy klient ma możliwość zobaczyć, w jaki sposób przygotowujemy dla niego zamówienie.”

Amazon największym amerykańskim pracodawcą w Polsce

Amazon działa w Polsce od 2014 roku, a 6 lat później Amerykańska Izba Handlowa ogłosiła, że jest też największym amerykańskim pracodawcą i trzecim co do wielkości amerykańskim inwestorem w naszym kraju. Dotychczas firma stworzyła ponad 18 000 stałych miejsc pracy w dziewięciu nowoczesnych centrach logistycznych: w Sadach (pod Poznaniem), Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), dwóch obiektach w Bielanach Wrocławskich, Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (koło Bolesławca) i Gliwicach oraz w biurze Amazon Web Services i w Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku, które dostarcza innowacyjne rozwiązania wspierające produkty i usługi Amazon na całym świecie, w tym rozwiązania głosowe Alexa. W 2021 roku uruchomione zostanie zaś 10. centrum w Świebodzinie, gdzie powstanie ponad 1 000 nowych etatów. 

Serwis Amazon.pl wystartował 2 marca 2021 r. Jego klienci mogą robić zakupy w przystępnych cenach, wybierając z katalogu liczącego ponad 100 milionów produktów i ponad 30 kategorii.