Anakonda boliwijska to faktycznie odrębny gatunek. Na potwierdzenie czekano 20 lat

Trwało to dwie dekady, ale w końcu się udało. Ze starych, wcześniej pobranych próbek tkanek, udało się uzyskać fragmenty DNA wielkiego węża. Dzięki temu oficjalnie potwierdzono, że anakonda ma cztery gatunki.
Już wiemy, że rodzaj anakonda ma czterech przedstawicieli /Fot. Pixabay

Aż 20 lat po opisaniu ostatniego przedstawiciela rodzaju Eunectes, dzięki analizom genetycznym potwierdzono, że należy on do odrębnego gatunku. Zespół uczonych z Leibniz-Institut zur Analyse des Biodiversitätswandels (LIB) wyodrębnił DNA ze starych, dotychczas nieocenionych, ale wciąż istniejących próbek tkanek i potwierdził status nowego gatunku również pod względem genetycznym. Szczegóły opisano w czasopiśmie Amphibia-Reptilia.

Anakonda boliwijska to odrębny gatunek

Eunectes (czyli anakondy) to rodzaj węża z podrodziny boa, które zamieszkują bagna, mokradła i rzeki w gęstych lasach Ameryki Południowej. Anakondy różnią się od boa pyskiem pokrytym tarczkami, a nie łuskami, o kolorze oliwkowo-brązowym, z dużymi owalnymi plamami w czarnym kolorze ułożonymi w dwóch rzędach wzdłuż grzbietu. Węże te żyją przede wszystkim w wodzie i żywią się ssakami (m.in. kapibarami, tapirami, jeleniami), a także gadami, rybami i ptakami. Jak na dusicieli przystało, mogą połknąć ofiarę znacznie szerszą od swojego ciała, którą trawią powolnie.

Czytaj też: Odkryto węże nieznane nauce. Nikt nie spodziewał się znaleźć ich w tym miejscu

Do rodzaju zaliczamy cztery gatunki: anakondę zieloną, anakondę żółtą, anakondę ciemną i anakondę boliwijską. Ta ostatnia została odkryta w 2002 r. w regionie Beni w Boliwii i uznano ją za nowy gatunek (Eunectes beniensis).

Początkowo błędnie uważana za krzyżówkę między dużą anakondą zieloną a mniejszą anakondą żółtą, analiza morfologiczna silnie sugerowała jej status jako niezależnego gatunku, czwartego w swoim rodzaju i dorastającego co najmniej do 4 m długości. Ale potwierdzenia wciąż nie było. Udało się to dopiero dwie dekady później zespołowi kierowanemu przez Davida Tarknishvili, który wyekstrahował DNA ze starych próbek tkanek, aby potwierdzić i zweryfikować specyficzny status genetyczny anakondy boliwijskiej.

Anakonda boliwijska /Fot. Wikimedia Commons

Dzisiaj odkrycie nowego gatunku nie jest dla zoologa niczym niezwykłym, o ile zwierzęta są małe i niepozorne. Natomiast odkrycie dużych, rzucających się w oczy nowych gatunków kręgowców jest znacznie rzadsze i przyciąga uwagę nie tylko specjalistów, ale także szerszej publiczności. Podobnie z wielkimi gadami, takimi jak nieznany wcześniej gatunek węża.

Czytaj też: Wszystkie współczesne węże wyewoluowały z garstki ocalałej po uderzeniu asteroidy

Warto podkreślić, że LIB zajmuje się badaniami nad bioróżnorodnością i jej zmianami. Aby lepiej zrozumieć masowe wymieranie flory i fauny, naukowcy szukają powiązań i przyczyn, często wywoływanych przez działalność człowieka. Celem jest opracowanie rozwiązań dla zachowania ekosystemów i gatunków w celu utrzymania podstaw obecnego życia.