Współpraca Apple z chińskim producentem samochodów BYD, która do niedawna pozostawała tajna, sięga 2017 r. i miała na celu rozwój akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) do pojazdów elektrycznych (EV) o dużym zasięgu. Partnerstwo to pokazuje, jak Tim Cook poważnie traktował (traktuje) swoje ambicje wejścia na rynek motoryzacyjny.
Czytaj też: Jak brytyjska innowacja w akumulatorach może podwoić zasięg Twojego EV?
Jak podaje Bloomberg, Apple wydało szacunkowo 1 mld dol. rocznie w ciągu ostatniej dekady na swój projekt EV, często uznawany za “one big thing”, zanim został oficjalnie anulowany w lutym. Niewykluczone, że w przyszłości projekt ten zostanie wskrzeszony.
Apple i BYD, dwa bratanki
Według South China Media Post, system akumulatorów opracowany z BYD był mocno dostosowany do wizji EV Apple. Inżynierowie Apple wnieśli swoje doświadczenie w zakresie zaawansowanej konstrukcji akumulatorów i zarządzania ciepłem, podczas gdy BYD wniósł swoje możliwości produkcyjne i przełomy w zakresie ogniw LFP. Ta współpraca dostarczyła cennych spostrzeżeń, mimo że Apple nigdy nie było właścicielem technologii akumulatorów Blade.
Czytaj też: Rewolucja w pojazdach elektrycznych! Za 5 lat będą one nie do poznania
Akumulator Blade firmy BYD jest obecnie stosowany we wszystkich EV, co pomaga firmie zwiększyć sprzedaż. W 2023 roku BYD sprzedało 3 mln pojazdów elektrycznych i hybrydowych, co stanowi ogromny wzrost w porównaniu z zaledwie 179 054 sztukami sprzedanymi trzy lata wcześniej. Ten sukces pomógł BYD na krótko prześcignąć Teslę jako najlepszego sprzedawcę elektryków na świecie, umacniając swoją pozycję największego producenta samochodów w Chinach pod względem sprzedaży.
Jakiś czas temu w mediach pojawiły się sugestie, że nie byłoby akumulatora Blade bez współpracy BYD z Apple, chociaż nie wspominają o tym żadne regulacje patentowe.
Przez ostatnią dekadę inżynierowie Apple pracowali nad różnymi technologiami akumulatorów, m.in. niklowymi i alkalicznymi, inwestując w ten temat miliony dolarów. Nadrzędnym celem było połączenie umiejętności Apple i BYD w stworzenie dalekosiężnego, bezpiecznego systemu ogniw do EV. Współpracą rzekomo kierowali Alexander Hitzinger, były starszy dyrektor Volkswagena i Porsche, oraz Mujeeb Ijaz, ekspert ds. akumulatorów z nieudanego A123 Systems. Ijaz kierował zespołem około 50 inżynierów akumulatorów w Apple, ściśle współpracując z wiceprezesem działu akumulatorów BYD, Michaelem He.
Chociaż Apple ostatecznie wycofało się z partnerstwa, rozważało innych producentów akumulatorów przed zakończeniem projektu samochodowego. Wysiłki związane z EV cierpiały z powodu powtarzających się opóźnień, a złożoność rynku tych pojazdów stała się przytłaczająca. Ostatecznie Apple anulowało projekt samochodowy, co oznaczało rzadki krok wstecz dla firmy.
Jednak projekt samochodowy Apple nie był całkowitą stratą czasu. Praca wykonana w technologii akumulatorów pomogła firmie opracować inne produkty, takie jak zestaw słuchawkowy Vision Pro i procesor Neural Engine AI, który można znaleźć w wielu jej dzisiejszych urządzeniach.