Atlantis gotowy do lotu!

W poniedziałek rozpocznie się misja Atlantisa, którego załoga ma zreperować szwankujący teleskop Hubble’a i zmodernizować go.

Atlantis gotowy do lotu! Wszystkie systemy działają bez zarzutu. Na najbliższy poniedziałek NASA planuje start do misji remontowej do teleskopu Hubble’a. Prognozy pogody zapowiadają doskonałe warunki nad Przylądkiem Canaveral na Florydzie. Jesli wszystko pójdzie z planem, jedna z najbardziej niebezpiecznych misji kosmicznych ostatnich lat rozpocznie się o czasie. Dowódcą misji STS-125 jest doświadczony astronauta Scott Altman. Emerytowany kapitan marynarki Gregory C. Johnson siądzie za sterami. Reszta to tzw. specjaliści. Dwóch ma na koncie kilka spacerów kosmicznych. Są to John Grunsfeld i Mike Massimino. Debiutanci w kosmosie to:

Andrew Feustel, Michael Good i Megan McArthur. Misja potrwa 11 dni. W czasie pięciu spacerów kosmicznych trzeba naprawić szwankujące elementy teleskopu Hubble’a i dołożyć nowy sprzęt, który umożliwi robienie jeszcze przez kilka lat niedostępnych z Ziemi zdjęć kosmosu. Na przylądku Canaveral rozpoczęło się juz formalne odliczanie przed startem, a Atlantis od dawna stoi na platformie startowej. Niedaleko jest prawie gotowy do startu prom kosmiczny Endeavour. W tej misji pełni rolę statku zapasowego, ratowniczego, który zostanie użyty, jeśli w długiej misji do teleskopu Hubble’a wystąpią poważne kłopoty. Zgodnie z planem start ma nastąpic 11 maja o 14:01 czasu wschodnioamerykańskiego (w Polsce będzie wtedy wieczór). NASA Television zamierza nadawać relację ze startu w wysokiej rozdzielczości. h.k.