Nowa rzeczywistość magazynowania energii. Baterie sodowe w fantastycznym wydaniu

Współczesna technologia w dużej mierze opiera się na bateriach litowo-jonowych. Znajdują się one w smartfonach, laptopach i samochodach elektrycznych, ale nie ma co udawać: mają też swoje wady. Lit staje się coraz droższy w wydobyciu, a do tego bywa niebezpieczny – w połączeniu z płynnym elektrolitem może ulec zapłonowi. Dlatego od lat trwają poszukiwania bezpieczniejszych i bardziej dostępnych alternatyw. Na horyzoncie pojawia się potencjalna odpowiedź na te problemy. Zespół badawczy z Western University w Ontario pracuje nad nowym rodzajem stałego elektrolitu przeznaczonego dla baterii sodowych. Sód jest jednym z najpowszechniej występujących pierwiastków na Ziemi, co czyni go atrakcyjnym materiałem do magazynowania energii.
...

Siarka i chlor w roli głównej. Kluczowe połączenie pierwiastków

Sekret skuteczności nowego elektrolitu tkwi w jego składzie chemicznym. Pod kierunkiem prof. Yang Zhao opracowano materiał zawierający sód, hafn, siarkę i chlor. Okazało się, że dodatek siarki znacząco poprawia ruchliwość jonów sodu w strukturze materiału, zwiększając przewodność elektryczną. Wcześniejsze wersje stałych elektrolitów miały problem z transportem jonów, ponieważ były stabilne, lecz zbyt wolne. Dzięki wprowadzeniu siarki udało się osiągnąć przewodność jonową na poziomie 4,5 × 10⁻⁴ S/cm, co otwiera drogę do praktycznych zastosowań. Amorficzna struktura dodatkowo ułatwia przemieszczanie się jonów.

Czytaj też: Z 30 minut do zaledwie 10. Nowy system chłodzenia baterii elektrycznych przełamuje barierę szybkiego ładowania

Sód jest znacznie bardziej obfity i tańszy, a jeśli uda nam się sprawić, że zadziała w stałej formie elektrolitu, może być tańszy, bezpieczniejszy i długowieczny – wyjaśnia Zhao

Nowy materiał wykazuje się niezwykłą odpornością na wysokie temperatury. Zachowuje stabilność nawet przy 600°C, podczas gdy tradycyjne elektrolity bogate w chlor zaczynają się rozkładać już przy nieco ponad 300°C. Ta różnica ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa baterii w ekstremalnych warunkach. Równie imponująca jest wytrzymałość mechaniczna. Moduł sprężystości wynoszący około 2,86 GPa oznacza, iż materiał jest wystarczająco twardy, by wytrzymać naciski powstające podczas pracy. W praktyce przekłada się to na dłuższą żywotność całego układu.

Testy z różnymi materiałami katodowymi. Obiecujące wyniki

Badacze sprawdzili działanie elektrolitu z trzema różnymi katodami. Najlepsze rezultaty osiągnięto z katodą Na₃V₂(PO₄)₃, gdyż po 100 cyklach ładowania bateria zachowała 98,9% początkowej pojemności. To wynik, który budzi optymizm co do przyszłości tej technologii. Inne kombinacje również wypadły zachęcająco. Z katodą P2/O3 Na₀.₈₅Mn₀.₅Ni₀.₄Fe₀.₁O₂ utrzymano 88,5% pojemności po 200 cyklach, a z O3-NaNi₁/₃Fe₁/₃Mn₁/₃O₂ – 88,8% po 150 cyklach. Uniwersalność w współpracy z różnymi materiałami zwiększa szanse na komercjalizację. W zrozumieniu działania materiału pomogły zaawansowane badania przeprowadzone przy użyciu synchrotronu Canadian Light Source na University of Saskatchewan. Techniki rentgenowskie pozwoliły naukowcom zajrzeć w głąb struktury na poziomie atomowym.

Te narzędzia rentgenowskie pozwalają nam zobaczyć lokalne środowisko chemiczne, ścieżki jonów i struktury wiązań w sposób, który jest niemożliwy przy użyciu zwykłych instrumentów laboratoryjnych – dodaje główny autor badań

Czytaj też: Chińska technologia lotnicza osiąga nowe wyżyny. Eksperymentalny silnik wzniósł drona na 4000 metrów

Mimo obiecujących wyników, droga do masowej produkcji baterii sodowych ze stałym elektrolitem jest jeszcze długa. Wyzwaniem będzie przeskalowanie procesu z warunków laboratoryjnych do przemysłowych. Trzeba będzie rozwiązać kwestie kosztów produkcji, stabilności długoterminowej i integracji z istniejącymi systemami. Potencjalne zastosowania są szerokie: od pojazdów elektrycznych po magazynowanie energii w sieciach elektroenergetycznych. Nawet w elektronice użytkowej bezpieczniejsze baterie mogłyby znaleźć zastosowanie. Technologia opisana w czasopismach Advanced Functional Materials i Advanced Materials pokazuje, że baterie sodowe mogą w przyszłości stanowić uzupełnienie dla rozwiązań litowych, szczególnie tam, gdzie priorytetem są niższe koszty i większe bezpieczeństwo, a nie maksymalna gęstość energii.