DARPA wybrała firmę Bell Textron do fazy 1B programu Speed and Runway Independent Technologies (SPRINT) X-Plane, który ma na celu zaprojektowanie, zbudowanie i użytkowanie eksperymentalnego pojazdu typu X-Plane – High-Speed Vertical Takeoff and Landing (HSVTOL). Warto wspomnieć, że pod koniec maja firma Aurora Flight Sciences ujawniła koncepcję samolotu na bazie mieszanego skrzydła, z trzema silnikami chowanymi wewnątrz kompozytowego kadłuba.
Czytaj też: Takiego samolotu jeszcze nie było. Ma ogromny potencjał i DARPA zamierza go wykorzystać
Jason Hurst, wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii w firmie Bell, mówi:
Firma Bell jest zaszczycona, że została wybrana do kolejnej fazy tego rewolucyjnego programu i jest gotowa do wykonania wstępnego projektu. Zakończyliśmy nasze wstępne działania mające na celu redukcję ryzyka, demonstrując pierwszy test wirnika w Holloman Air Force Base i nie możemy się doczekać, aby wykorzystać ten sukces w dalszej współpracy z DARPA.
Na tym projekcie mogą zyskać wszyscy
Bell poczynił znaczne postępy w zakresie konstrukcji tzw. tiltrotor. Na początku tego roku firma przeprowadziła testy na torze naziemnym, aby zademonstrować systemy sterowania lotem i sposób, w jaki gondole silników mogą przejść z pozycji wirnika (jak w śmigłowcu) na napęd odrzutowy, chowając się w gondoli, aby zmniejszyć opór.
Czytaj też: Wojsko USA chce stworzyć idealny samolot. SPRINT zapewni Amerykanom wyjątkowego X-Plane
Po pełnym rozwinięciu prototyp HSVTOL Bell będzie dostępny w wariantach z pilotem i bez, mogąc rozpędzić się do prędkości 833 km/h na dystansie 370 km i wysokości 9100 m. Będzie mógł przenosić ładunki o masie do 2300 kg w przestronnym luku, który zostanie zaadaptowany do misji różnego typu.
Obecnie samoloty HSVTOL są ograniczone do samolotów myśliwskich, takich jak klasyczny Harrier lub F-35B Lightning II. Wizją DAPRA jest rozszerzenie tego projektu na bardziej wszechstronne, odporne na uszkodzenia kadłuby, aby zapewnić niezależność pasa startowego w misjach od wdrożeń sił specjalnych po pomoc w przypadku katastrof w niedostępnych obszarach.
Firma Bell Textron rozwija technologię szybkiego pionowego wznoszenia od ponad 85 lat, tworząc wiele innowacyjnych konfiguracji VTOL, takich jak X-14, X-22, XV-3 i XV-15 dla Sił Powietrznych USA i NASA. Mówi się, że we wszystkich z nich czuć “ducha” eksperymentalnego samolotu Bell X-1, który jako pierwszy w historii przekroczył barierę dźwięku w sposób kontrolowany w locie poziomym.