Starożytni Rzymianie zainspirowali naukowców do stworzenia betonu od nowa. Materiał ec3 może przechowywać energię elektryczną

Już niedługo ściany waszego domu mogłyby nie tylko chronić przed zimnem, ale dodatkowo przechowywać energię elektryczną. Naukowcy z Massachusetts Institute of Technology pracują nad materiałem, który może zrewolucjonizować zarówno budownictwo, jak i magazynowanie energii. Ich najnowsze osiągnięcia w dziedzinie przewodzącego betonu naprawdę robią wrażenie i nie mają wyłącznie teoretycznego charakteru.
...

Tajemnica betonowej baterii

Technologia oznaczona jako ec3 łączy zwykły cement z nanocząstkami sadzy i specjalnymi elektrolitami. Wewnątrz materiału tworzy się przewodząca sieć, która działa jak superkondensator, ponieważ może gromadzić i szybko oddawać energię elektryczną.

Kluczem do zrównoważonego rozwoju betonu jest opracowanie “betonu wielofunkcyjnego”, który integruje takie funkcje, jak magazynowanie energii, samonaprawa i sekwestracja dwutlenku węgla – wyjaśnia Admir Masic, główny autor badań z MIT

Czytaj też: Oszczędzanie wody i produkcja prądu w jednym. Kalifornia testuje technologię, która zachwyca nawet sceptyków

Działanie całego systemu opiera się na fraktalnej strukturze nanowęglowej otaczającej pory w betonie. Ta skomplikowana architektura w nanoskali pozwala materiałowi przewodzić prąd i magazynować ładunek, nie tracąc przy tym właściwości konstrukcyjnych. Najnowsza wersja materiału oferuje dziesięciokrotnie lepszą gęstość energii w porównaniu z prototypem z 2023 roku. Wtedy do przechowania energii wystarczającej na dobę dla typowego domu potrzebowaliśmy około 45 metrów sześciennych betonu. Mniej więcej tyle, ile mieści się w standardowej piwnicy. Dziś ten sam efekt osiąga się przy użyciu zaledwie 5 metrów sześciennych, co odpowiada pojedynczej ścianie. Naukowcom udało się tego dokonać dzięki ulepszonym elektrolitom organicznym i lepszemu zrozumieniu nanostruktury. Jeden metr sześcienny tak przygotowanego betonu może zmagazynować ponad 2 kilowatogodziny, co wystarczy na całodzienne zasilanie lodówki. Kluczową innowacją było dodawanie elektrolitu bezpośrednio do wody podczas mieszania zaprawy, co pozwala tworzyć grubsze elementy bez późniejszego nasączania.

Jakie są obecne korzyści i ograniczenia?

Technologia już znajduje pierwsze zastosowania. W japońskim Sapporo przetestowano ją do ogrzewania chodników jako ekologiczną alternatywę dla solenia. To ciekawy pomysł, choć kosztowny w skali całego miasta. Co ciekawe, badacze odkryli, iż nawet woda morska może służyć jako elektrolit. To otwiera możliwości dla konstrukcji przybrzeżnych i morskich farm wiatrowych, gdzie fundamenty turbin mogłyby jednocześnie magazynować wytwarzaną energię. Wśród potencjalnych zastosowań wymienia się:

  • drogi i parkingi zdolne do ładowania pojazdów elektrycznych
  • budynki niezależne od zewnętrznej sieci energetycznej
  • konstrukcje samomonitorujące swoją kondycję

Ten ostatni punkt wydaje się szczególnie obiecujący. Prototyp łuku z ec3 zasilającego diodę LED wykazał, że intensywność światła zmienia się pod obciążeniem mechanicznym.

Czytaj też: Jeden związek chemiczny rozwiązał dwa największe problemy perowskitów. Nowa era fotowoltaiki właśnie się rozpoczyna

Może tu istnieć pewna zdolność do samomonitorowania. Jeśli pomyślimy o łuku ec3 w skali architektonicznej, jego moc wyjściowa może wahać się, gdy zostanie on poddany czynnikowi stresującemu, takiemu jak silny wiatr – zauważa Masic

Naukowcy przyznają, że inspirację czerpią z dokonań starożytnych Rzymian, którzy tworzyli betonowe konstrukcje istniejące do dziś. Pomysł łączenia funkcji nośnej z magazynowaniem energii może być w związku z tym iście rewolucyjny. Technologia ec3 ma potencjał, by wspierać transformację energetyczną, oferując skalowalne przechowywanie energii odnawialnej bez użycia rzadkich surowców. W świecie coraz bardziej zależnym od niestabilnych źródeł jak słońce i wiatr, beton magazynujący energię mógłby się stać ważnym elementem układanki. A co z problemami? Na obecną chwilą będą to koszty produkcji, trwałość materiału w różnych warunkach atmosferycznych i bezpieczeństwo użytkowania.