To białko ryby nie może mieć aż tyle lat. Polacy odkryli kawałek świata, którego już dawno nie ma

Wydawałoby się, że w skamieniałościach nie znajdziemy już żadnych śladów po związkach organicznych, jakie budowały ciało zwierzęcia. Naukowcy udowodnili, że można. Po raz pierwszy w historii zidentyfikowano białka w strukturach ucha wewnętrznego ryby, która żyła na terenie dzisiejszej Polski 14 mln lat temu.
Zdjęcie poglądowe podmorskiego środowiska

Na łamach czasopisma Scientific Reports pojawił się artykuł naukowy opisujący pierwsze zidentyfikowane białka w otolitach ryb. Pracami międzynarodowego zespołu badaczy kierował Polak – prof. Jarosław Stolarski z Instytutu Paleobiologii PAN. Przedmiotem badań były skamieniałości ryby z rodzaju Phycis, które wydobyto ze wsi Korytnica w województwie świętokrzyskim.

Czytaj też: Skamieniałość ichtiozaura sprzed 250 mln lat ujawnia zaskakujące fakty na temat ewolucji tych zwierząt

Czym są otolity i dlaczego są takie ważne? Są one węglanowymi elementami narządu statyczno-słuchowego u ryb. Odpowiadają za słyszenie i utrzymanie równowagi. W ich wytwarzaniu biorą udział nierozpuszczalne białka kolagenopodobne i rozpuszczalne zespoły białek niekolagenowych. Wiele z nich się wciąganych do struktury krystalicznego aragonitu, węglanowego minerału, który buduje otolity. Do tej pory sądzono, że białka te są niszczone wskutek procesów diagenetycznych, kiedy dany organizm „zamienia się” w skamieniałość.

Ilustracja widlaka / źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna

Białko ryby sprzed 14 mln lat. Pierwszy raz zidentyfikowano coś takiego

Naukowcy pod kierownictwem prof. Stolarskiego dowiedli, że nie musi tak być. Odkryli oni obecność 11 białek w otolitach sprzed 14 mln lat. Dokładnie wspomniane struktury pochodzą z mioceńskich osadów z województwa świętokrzyskiego. Wówczas na tym terenie istniało morze, w którym pływały ryby z rodzaju Phycis, zwane również widlakami.

Mioceńskie otolity porównano z tymi, które mają współcześnie żyjące widlaki. Różnic praktycznie nie dostrzeżono. Zidentyfikowane białka w mioceńskich okazach obejmowały jedynie 10 proc. wszystkich białek, jakie występują u dzisiejszych ryb. Jest to jednak olbrzymi krok naprzód w badaniach nad procesami biologicznymi organizmów w geologicznej skali czasu.

Porównanie otolitów u dzisiejszych ryb (lewo) i mioceńskich (prawo) / źródło: https://doi.org/10.1038/s41598-023-30537-8, CC-BY-SA-4.0

Jak się dowiadujemy z artykułu, identyfikacja frakcji takich samych białek w mioceńskich i dzisiejszych otolitach wskazuje na to, że proces biomineralizacji ucha wewnętrznego niewiele się zmienił u widlaków i ma charakter konserwatywny.

Czytaj też: Ogromna pomyłka naukowców. Skamieniałość liczy 500 mln lat i nie jest tym, za co ją uważano

Warto dodać na koniec, że badania naukowców dotyczyły bardzo młodej interdyscyplinarnej dziedziny naukowej, jaką jest paleoprotenomika. Zajmuje się ona analizą białek zachowanych w stanie kopalnych, które można znaleźć w strukturach biomineralnych (tworzonych przez same organizmy) u różnych form życia.