BMW ogłosiło plany rozpoczęcia masowej produkcji nowej generacji akumulatorów elektrycznych Gen6 w Chinach już w 2026 roku. Wykorzystają one nową architekturę opartą na cylindrycznych ogniwach niklowo-manganowo-kobaltowych (NMC), Gen6 zapewnią o 30 proc. większy zasięg od Gen5, co w modelu BMW iX xDrive 60 przekłada się na dodatkowe 207 km, zwiększając maksymalny zasięg do 893 km.
Czytaj też: Niepalne akumulatory nadchodzą. Nowa era magazynowania energii
Ponadto, nowa architektura pozwala na ładowanie szybsze o 30 proc., umożliwiając dodanie 299 km zasięgu w ciągu zaledwie 10 minut. Akumulatory te cechują się również o 20 proc. wyższą gęstością energii, a dzięki optymalizacji procesów produkcyjnych oraz zastosowaniu nowoczesnych materiałów koszty produkcji spadną nawet o 50 proc. w porównaniu do obecnych modeli.
Nowe akumulatory BMW zwiastują kolejną erę EV
Nowe akumulatory Gen6 wykorzystują cylindryczne ogniwa o dużych wymiarach, co stanowi znaczący postęp w stosunku do modułowej konstrukcji akumulatorów. Są one wydajniejsze energetycznie, co ułatwia ich integrację z konstrukcją pojazdu. BMW opracowało dwie wersje cylindrycznych ogniw: 4695 o średnicy 46 mm i wysokości 95 mm, przeznaczone do mniejszych modeli, takich jak sedany i coupé, oraz 46120 o średnicy 46 mm i wysokości 120 mm, dedykowane dla większych pojazdów, takich jak crossovery i SUV-y.
Czytaj też: Niesamowity zwrot akcji, akumulatory do elektryków żyją własnym życiem
Nowa architektura umożliwia bezpośrednie wbudowanie ogniw w konstrukcję podwozia, co zwiększa integralność strukturalną pojazdu oraz optymalizuje przestrzeń wewnętrzną. Innowacyjne podejście pozwala na bardziej aerodynamiczne kształty nadwozia, co dodatkowo zwiększa efektywność energetyczną.

Akumulatory Gen6 są zaprojektowane na platformie 800V, co zapewnia znaczny wzrost wydajności oraz umożliwia znacznie szybsze ładowanie. Dzięki temu czas ładowania skraca się o 30 proc., co pozwala na dodanie 299 km zasięgu w zaledwie 10 minut. Efektywność energetyczna wzrasta o 20 proc., co przekłada się na większy zasięg przy tym samym zużyciu energii. Nowe akumulatory posiadają również dwukierunkową zdolność ładowania, co umożliwia wykorzystanie pojazdu jako mobilnego źródła energii.
BMW podjęło strategiczną współpracę z chińskimi gigantami branży baterii – CATL i EVE Energy – aby uruchomić masową produkcję akumulatorów Gen6. Start zaplanowano na 2026 rok, a nowe ogniwa zasilą pojazdy kolejnej generacji, w tym BMW iX3 oraz modele z linii Neue Klasse. Innowacyjne baterie trafią również do samochodów marek Mini i Rolls-Royce, które będą korzystać z zaawansowanej architektury i platformy 800V.

Oprócz innowacyjnych akumulatorów, BMW rozwija również asynchroniczne silniki (ASM) dla osi przedniej, które będą dostępne w dwóch konfiguracjach mocy: 161 KM oraz 241 KM. Nowe silniki ASM są lżejsze i bardziej efektywne, co zmniejsza straty energii oraz poprawia ogólną wydajność pojazdu. Pozwalają one na zastosowanie napędów trój- i czteromotorowych, co znacznie zwiększa możliwości konfiguracji układu napędowego w porównaniu do obecnych opcji jedno- i dwusilnikowych. Dzięki temu BMW oferuje większą elastyczność w projektowaniu napędów oraz poprawia osiągi swoich pojazdów elektrycznych.
Nowa generacja akumulatorów Gen6 ma na celu maksymalizację efektywności oraz optymalizację przestrzeni wewnętrznej pojazdów elektrycznych. Bezpośrednia integracja ogniw z podwoziem pozwala na uzyskanie bardziej aerodynamicznych kształtów nadwozia, co dodatkowo zwiększa efektywność energetyczną. Dzięki nowym rozwiązaniom BMW zamierza zwiększyć konkurencyjność na rynku EV poprzez niższe koszty produkcji i wydajniejsze pojazdy.
Wprowadzenie nowej generacji akumulatorów stawia BMW w czołówce producentów EV. Firma konkuruje bezpośrednio z Teslą, która również pracuje nad dużymi cylindrycznymi ogniwami, oraz z Kią. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom BMW zamierza prześcignąć konkurencję, oferując klientom bardziej wydajne i szybsze w ładowaniu pojazdy.