
ChatGPT wprowadza Company Knowledge. Bezpośredni atak na Microsoft 365 Copilot
Funkcja „Company knowledge” jest zasilana specjalną wersją modelu GPT-5, która została wytrenowana do przeszukiwania i rozumienia danych z wielu różnych źródeł korporacyjnych jednocześnie. Mówimy tu o tzw. nieustrukturyzowanych danych biznesowych, które do tej pory były rozproszone i trudne do analizy. Integracja z kluczowymi platformami obejmuje m.in.: Slack, SharePoint, Dysk Google i GitHub. Dzięki tej integracji, ChatGPT może przeszukiwać rozmowy, pliki projektowe, dokumenty i repozytoria, aby dostarczać kompleksowe i, co najważniejsze, dokładne odpowiedzi.

Dzięki temu, zamiast szukać informacji w dziesięciu różnych miejscach, możesz po prostu zapytać ChatGPT: „Jaki był wynik spotkania zespołu marketingowego z zeszłego tygodnia dotyczącego budżetu na Q4?” lub „Jaki jest status ostatniego projektu X i kto go przeglądał?”. AI zbierze dane z odpowiednich kanałów Slacka, dokumentów na Dysku i repozytorium kodu, by dostarczyć jedną, spójną odpowiedź.
Przejrzystość przede wszystkim — wiesz, skąd pochodzi odpowiedź
Najważniejszym elementem, który zwiększa zaufanie do tej nowej funkcji, jest przejrzystość procesu. OpenAI doskonale wie, że w biznesie liczy się wiarygodność, dlatego każda odpowiedź generowana z użyciem „Company knowledge” jest opatrzona wyraźnymi cytatami.
Czytaj też: Android Auto wreszcie pozbywa się irytującego elementu w Mapach Google
Aby skorzystać z tej funkcji, wystarczy w ChatGPT, pod polem wiadomości, znaleźć i stuknąć „Company knowledge”. Oczywiście, musimy wcześniej połączyć swoje firmowe aplikacje z chatbotem, ale to chyba oczywiste w tym kontekście. Potem wpisujemy pytania i zatwierdzamy. W trakcie przeszukiwania w pasku bocznym możemy śledzić, jakie źródła danych AI analizuje i jak z nich korzysta. Mamy wgląd w proces myślowy GPT-5. Kiedy otrzymamy odpowiedź, zobaczymy dokładne źródła (np. link do pliku SharePointa lub konwersacji na Slacku) oraz konkretne fragmenty, z których AI czerpało informacje, więc możemy kliknąć cytat, aby otworzyć oryginalny dokument i uzyskać pełny kontekst.
To oznacza koniec „czarnej skrzynki” w AI. Użytkownik ma pełną kontrolę i wiedzę o tym, skąd pochodzi firmowa informacja.
Czytaj też: Google uruchamia platformę Google Skills. Jedno miejsce z tysiącami kursów i laboratoriami AI
Na razie jednak, jeśli aktywujesz funkcję „Pamięć Firmowa”, ChatGPT nie może przeszukiwać internetu ani tworzyć wykresów i obrazów. Jest to świadome ograniczenie, które ma zapewnić stabilność i bezpieczeństwo skupienia się wyłącznie na danych firmowych. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz kończyć rozmowy. Po uzyskaniu odpowiedzi opartej na danych firmowych, możesz wyłączyć tę funkcję i kontynuować pracę w tej samej konwersacji, aby korzystać z pełnych możliwości ChatGPT, takich jak generowanie obrazów czy szukanie informacji w sieci. OpenAI zapowiedział, że w ciągu najbliższych miesięcy planuje zintegrować tę nowość z pełnym zestawem funkcji chatbota. Ta nowa opcja jest już udostępniana użytkownikom planów ChatGPT Business, Enterprise i Edu.
Czytaj też: Rewolucja zaczyna się w oknie przeglądarki. ChatGPT Atlas rzuca rękawicę Google Chrome
Na marginesie tej dużej premiery, OpenAI ogłosiło też świetną nowość dla wszystkich użytkowników: globalne udostępnienie funkcji udostępniania projektów ChatGPT na wszystkich platformach (web, iOS, Android).
- ChatGPT Pro pozwala na do 40 plików i 100 współpracowników.
- ChatGPT Plus i Go to do 25 plików i 10 współpracowników.
- Nawet użytkownicy darmowi mogą współpracować, z limitem 5 plików i 5 współpracowników.
To wyraźny ruch w kierunku uczynienia chatbota platformą współpracującą, a nie tylko narzędziem osobistym, co jest kolejnym ciosem w konkurencyjne narzędzia biurowe.