Y-9LG, wcześniej widziany tylko na nielicznych zdjęciach satelitarnych, jest zmodyfikowaną wersją serii Shaanxi Y-8/Y-9, czterosilnikowego samolotu transportowego przystosowanego do różnych misji specjalnych. Jest to również pierwszy raz, kiedy Y-9LG został wysłany na ćwiczenia zagraniczne.
Czytaj też: Na ten samolot amerykańskie wojsko czeka od dawna. Wreszcie odbył się jego pierwszy lot
Samolot był częścią większego kontyngentu Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (ChAL-W), które uczestniczyły w Falcon Strike 2024, 19-dniowym szkoleniu sił powietrznych zorganizowanym przez Królewskie Tajskie Siły Powietrzne (RTAF) w bazie Udon Thani. Inne zaangażowane maszyny ChAL-W obejmowały m.in. samoloty wczesnego ostrzegania KJ-500, myśliwce J-10C, samoloty uderzeniowe JH-7A i śmigłowce taktyczne.
Chiński samolot Y-9LG pilnuje porządku na Morzu Południowochińskim, ale może znacznie więcej
Y-9LG jest wyposażony w zewnętrzne anteny wskazujące na zdolność do zagłuszania dalekiego zasięgu, co czyni go potężnym narzędziem rozpoznania elektromagnetycznego (ELINT). Jego niedawna obecność na ćwiczeniach sugeruje, że Chiny zwiększa swoje możliwości prowadzenia złożonych operacji walki elektronicznej daleko od wybrzeży swojego kraju.
Czytaj też: Nowe amerykańskie samoloty szpiegowskie polecą dalej i szybciej. Ale i tak ich nigdy nie zobaczysz
Y-9LG, znany również pod oznaczeniem “High New” jako Y-8GX-12, został po raz pierwszy zidentyfikowany na zdjęciach satelitarnych już pod koniec 2017 r. Mimo to, jakiekolwiek informacje dotyczące specyfikacji technicznej były szczątkowe aż do początku 2023 r., kiedy to potwierdzono, że wszedł do służby chińskiej armii.
Podczas ćwiczeń Falcon Strike 2024 samolot został zauważony z oznaczeniami o niskiej widoczności i nosił numer seryjny 30211. Ta identyfikacja sugeruje, że należy on do 20. Dywizji Specjalnej Sił Powietrznych Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF). Jest ona częścią 58. Pułku Lotniczego stacjonującego w Guiyang-Leizhuang w ramach Southern Theater Command (STC).
Ta strategiczna jednostka odgrywa kluczową rolę w nadzorowaniu i zarządzaniu ważnymi regionami, w tym Morzem Południowochińskim, które ma duże znaczenie geopolityczne. Poza tym, jednostka ta ma być również kluczowym atutem w każdej dużej operacji wojskowej skierowanej na Tajwan.
Y-9LG można rozpoznać po jego charakterystycznej antenie typu “belki równoważnej”, która jest podobna do tych, zainstalowanych w radarze pokładowym Erieye firmy Saab i chińskim samolocie wczesnego ostrzegania KJ-200 Airborne Early Warning (AEW). Eksperci uważają, że belka równoważna Y-9LG jest przeznaczona do operacji ofensywnych. Emituje ona elektronicznie skanowane wiązki radarowe w celu zakłócenia wrogich systemów radarowych, umożliwiając Y-9LG przeprowadzanie precyzyjnych ataków elektronicznych na wiele celów z dużej odległości.
Samolot zawiera dodatkowe elementy walki elektronicznej, takie jak powiększony stożek nosowy, prawdopodobnie mieszczący kolejną antenę EW. Osłony po bokach tylnego kadłuba są prawdopodobnie używane do elektronicznego wywiadu bocznego lub elektronicznych środków wsparcia (ELINT/ESM). Dodatkowe anteny ESM są umieszczone pod przednim i tylnym kadłubem oraz na górze statecznika, co pozwala Y-9LG na pasywne monitorowanie emisji częstotliwości radiowych. Samolot może działać jako system wywiadu, nadzoru i rozpoznania (ISR), gromadząc dane i geolokalizując radary na obiektach latających, pływających i naziemnych na rozszerzonym zasięgu.