Psychologowie stają się coraz skuteczniejsi w przewidywaniu cech osobowości na podstawie zachowań w sieci. Już w 2015 roku naukowcy z Uniwersytetu Cambridge i Uniwersytetu Stanforda zaprojektowali algorytm, który był w stanie stworzyć charakterystykę danej osoby, wykorzystując dane na temat polubień na Facebooku. Przy 10 "like'ach" algorytm był prawie tak dokładny jak kolega z pracy, przy 70 jak przyjaciel, a mając do dyspozycji 300 polubień był precyzyjniejszy niż małżonek.

Pięć lat później badacze dysponują dokładniejszymi narzędziami analizy oraz większą liczbą danych, które użytkownicy pozostawili po sobie w sieci. Dziś większość z nas korzysta z przynajmniej jednego kanału społecznościowych. Jeśli to czytasz, prawdopodobnie sam trafiłeś tu za pośrednictwem jednego z nich.

Pomimo możliwości kontrolowania tego, co publikujemy, a tym samym kreowania wyidealizowanego wizerunku, badania sugerują, że w większości nasze profile w mediach społecznościowych odzwierciedlają rzeczywiste cechy osobowości. Jak zatem czytać z zachowań w social media?

 

Kto bardziej aktywny?

Wiele badań dotyczących korzystania z mediów społecznościowych i osobowości skupia się na cechach tzw. Wielkiej Piątki - najpowszechniej akceptowanym pięcioczynnikowym modelu osobowości autorstwa Paula Costy i Roberta McCrae'a. Obejmuje on pięć czynników: neurotyczność, ekstrawersję, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność. Wymiary te określają bazowy typ osobowości.

W najnowszej analizie łączącej wyniki ponad 30 różnych badań, m.in. autorstwa Lui i Campbell,  udało się wyróżnić kilka wzorców. Jak można było się spodziewać, ekstrawertycy zwykle spędzali więcej czasu na interakcjach z innymi w mediach społecznościowych. Osoby cechujące się dużą ugodowością nie były ani mniej ani bardziej towarzyskie, ale publikowały więcej zdjęć.  Sumienni spędzali mniej czasu na korzystaniu z komunikatorów, graniu i podglądaniu innych. Wysoka otwartość wskazywała na odwrotny wzorzec wysokiej sumienności - osoby charakteryzujące się otwartością na doznania więcej czasu poświęcały na szukanie informacji o innych i więcej czasu spędzały na graniu. Neurotyczność podobnie jak ekstrawersja, była związana z publikowaniem większej liczby postów.

 

Jedni o osiągnięciach, inni o miłości

Badania wskazały również, że osobowość wiąże się z określonymi typami publikowanych treści. (Najmniej dokładne dane udaje się uzyskać w przypadku osób z wysokim poziomem neurotyczności, ponieważ częściej prezentują one wyidealizowany lub mniej autentyczny obraz samego siebie).