Nasze mięśnie rosną w wyniku regularnych ćwiczeń i mogą zanikać, jeśli nie są wystarczająco często zaciągane do intensywnej pracy, zgodnie z zasadą: nieużywany organ zanika. Na to popularne przekonanie rzuca cień badanie Johna J. McCarthy’ego z University of Kentucky i Kristiana Gundersena z University of Oslo. Naukowcy zrewidowali nasze poglądy na temat tego, co dzieje się z mięśniami, gdy przestajemy ćwiczyć.

Powtórka z biologii

By zrozumieć, co dzieje się w mięśniach, gdy rosną, warto wrócić na chwilę do podręcznika biologii. Włókna mięśniowe mięśni szkieletowych zbudowane są z największych komórek w naszym ciele. Te zawierają tysiące jąder, które są „centrami dowodzenia” i koordynują szereg funkcji, w tym syntezę białek i w efekcie wzrost komórek. Kiedyś uważano, że współczynnik jąder komórkowych w stosunku do rozmiaru komórki jest stały (komórki mięśniowe mogą zawierać więcej niż jedno jądro).

Każde jądro może kontrolować ograniczony obszar cytoplazmatyczny, a komórki nie mogą urosnąć poza obszar, jaki są w stanie kontrolować ich jądra. Część procesu hipertrofii polega na zwiększaniu zawartości jąder komórkowych.

musculardevelopment.pl

W przypadku mięśni szkieletowych w chwilach intensytwnego wzrostu, takich jak regularny trening siłowy, jądra muszą być dodawane do włókien z puli komórek macierzystych zlokalizowanych poza danym włóknem. U osób, które doświadczają największego wzrostu mięśni, np. po treningu siłowym, dochodzi do największego wzrostu liczby jąder we włóknach. Ta zwiększona zawartość jąder komórkowych pozwala włóknom mięśniowym dalej funkcjonować i optymalnie się rozwijać.

Te dodatkowe jądra są pobierane z komórek satelitarnych (sąsiadujących z komórkami mięśniowymi), które naprawiają uszkodzone włókna mięśniowe i przekazują swe jądra w czasie procesu regeneracji/wzrostu.

musculardevelopment.pl

A co dzieje się z jądrami, gdy ustaje intensywny wysiłek i nie są już tak potrzebne? Odpowiedzią jest: pamięć mięśniowa.