CUPRA Born – emocje zrodzone z elektryczności

CUPRA została wyłoniona z SEAT-a jako marka, której zadaniem jest dostarczać klientom samochody o ponadprzeciętnych osiągach. Hiszpański temperament i gorącą krew widać tu na każdym kroku. Mocne silniki, dynamika zaklęta w kształcie karoserii, lekkość i precyzja prowadzenia są kluczem do sukcesu. Pierwszy samodzielny model – CUPRA Formentor sprzedaje się jak ciepłe bułeczki. Teraz przyszedł czas na kolejne uderzenie, bo lada moment do salonów trafi pierwszy elektryczny model producenta z Barcelony – CUPRA Born.
CUPRA Born – emocje zrodzone z elektryczności

Tajemnicze piękno

Już sam wygląd elektrycznej CUPRY przyciąga jak magnes. Niezwykle odważnie zaprojektowany przód auta z mocno opadającą maską, agresywnie narysowanymi światłami i nisko umiejscowionym grillem nie budzi żadnych wątpliwości, że mamy do czynienia z samochodem sportowym.

Znakiem rozpoznawczym producenta z Barcelony są listwy ozdobne i dodatki w kolorze miedzi i w modelu Born także ich nie brakuje. Zobaczymy go między innymi na ozdobnej listwie przedniego zderzaka, felgach i na wszystkich emblematach. Miedziane wstawki zobaczymy także na elementach wnętrza.

Auto swoimi wymiarami plasuje się w klasie Compact co sprawia, że Born będzie w stanie trafić do bardzo szerokiego grona odbiorców, którzy radość z prowadzenia sportowego samochodu elektrycznego czerpać będą głównie w mieście, ale auto o długości 4322 mm, szerokości 1809 mm i rozstawie osi wynoszącym aż 2767 mm bez problemu będzie można wybrać się także w dłuższą podróż.

Podejmowanie spontanicznych decyzji o wypuszczaniu się za miasto pomagać ma duży zasięg wynoszący nawet 540 km (dla wersji z baterią 77 kWh) oraz możliwość szybkiego ładowania baterii na stacjach o dużej mocy. Producent zapewnia, że uzyskanie 100 km zasięgu trwać może zaledwie 7 minut.

Elektryzujące wnętrze

Pierwszym, co rzuca się w oczy po zajęciu miejsca w fotelu jest kierownica. Jej unikalny kształt natychmiast zdradza przynależność CUPRY do świata sportu. Mocno wyprofilowane fotele kubełkowe ze zintegrowanymi zagłówkami mają zapewnić najlepsze trzymanie ciała w zakrętach, ale także komfort i wygodę podczas dłuższych przejazdów.

Kierowca ma do swojej dyspozycji aż 3 wyświetlacze – centralny, za kierownicą i przezierny Head-up, z których ten centralny o przekątnej 12 cali stanowi centrum dowodzenia łącznością ze światem. System multimedialny korzysta z Apple CarPlay i Android Auto, co pozwala na integrację ze smartfonem i jeszcze bardziej poprawiając funkcjonalność oraz bezpieczeństwo jazdy.

Auto wyposażone jest także w szereg systemów bezpieczeństwa i asystujących, takich jak predykcyjny tempomat ACC, system rozpoznawania znaków drogowych czy Travel Assist, Side and Exit Assist, Emergency Assist oraz Pre-Crash Assist. Dodatkowo w przypadku zdarzenia drogowego serwis eCall, poinformuje służby ratunkowe oraz przekaże dokładne dane m.in. o lokalizacji pojazdu i liczbie podróżujących pasażerów.

Podczas projektowania samochodu dużo czasu poświęcono także kwestii ekologii. Model Born jest nie tylko pierwszym elektrycznym modelem hiszpańskiej marki, ale także pierwszym, który ma być neutralny pod względem emisji CO2. Wiele elementów wnętrza samochodu zostało wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, a także z materiałów ekologicznych. Fotele kubełkowe obszyto materiałem SEAQUAL YARN, czyli tkaniną z włókien polimerowych, pozyskiwanych z materiałów wyłowionych z Morza Śródziemnego.

CUPRA Born dostępna jest w sześciu kolorach:  Vapor Grey, Glacial White, Geyser Silver, Rayleigh Red, Quasar Grey oraz Aurora Blue.

Sport w genach

W projektowaniu układu jezdnego CUPRY Born brali udział wybitni przedstawiciele świata sportu. Wśród nich znalazł się Mattias Ekström, szwedzki kierowca rajdowy i wyścigowy, mistrz serii DTM z 2004 roku i mistrz świata w rallycrosie w sezonie 2016. Testy drogowe odbywające się na torach wyścigowych, a także na zamarzniętym jeziorze w Laponii pozwoliły idealnie zestroić zawieszenie i układ hamulcowy, jak również zoptymalizować osiągi auta.

W pracach projektowych wykorzystano również doświadczenia inżynierów zebrane podczas projektowania CUPRY Formentor, pierwszego samodzielnie zbudowanego modelu hiszpańskiej marki. Wynikiem prac jest specjalne zawieszenie adaptacyjne (Dynamic Chassis Control), dla którego przygotowano szereg trybów jazdy: Range, Comfort, Performance, CUPRA i Individual, w którym kierowca sam może ustawić poszczególne parametry zawieszenia i silnika.

Bardzo ciekawą opcją w trybie CUPRA jest możliwość chwilowej aktywacji dodatkowej mocy (system e-Boost) w zakresie prędkości 80–120 km/godz. Dodatkowe 27 KM pozwoli na jeszcze szybszy manewr wyprzedzania, co zdecydowanie korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo jazdy oraz sportowe odczucia za kierownicą. E-Boost dostępny będzie w wersjach z silnikiem 204 KM (chwilowi 231 KM).

Dużo czasu podczas projektowania CUPRY Born poświęcono precyzji układu kierowniczego. To właśnie ten obszar decyduje o przyjemności z jazdy, jest także bardzo ważnym aspektem decydującym o sportowym charakterze samochodu elektrycznego o sportowych osiągach.

W pracach projektowych, swoim doświadczeniem inżynierom pomagał inny kierowca – Jordi Gené. Wieloletnie doświadczenie w wyścigach samochodowych Hiszpan wykorzystuje obecnie w roli kierowcy testowego. Efektem jego pracy jest zastosowanie progresywnego układu kierowniczego, dostosowującego się do warunków i pozwalającego kierowcy jeszcze lepiej czuć drogę. Gené miał także duży udział w opracowaniu wydajnego układu hamulcowego.

Mocne uderzenie

Debiutująca na rynku CUPRA Born będzie oferowana w dwóch wariantach mocy – 150 KM i 204 KM. (mocniejsza wersja z systemem e-Boost pojawi się w salonach w przyszłym roku). Maksymalny moment obrotowy 310 Nm pojawiać się będzie już od pierwszego muśnięcia pedału przyspieszenia, co przełoży się na doskonałe osiągi elektrycznego hatchbacka.

Wariant z większą baterią 77 kWh będzie przyspieszać do 100 km/godz. w 7 sekund i zapewni zasięg do 540 km. Z kolei wersje z mniejszą baterią 58 kWh będą w stanie przyspieszyć do 100 km/godz. w 6,6 sekundy, a ich zasięg to 424 km według protokołu WLTP. Aby osiągać największe przebiegi pomiędzy ładowaniami producent zastosował pokładowy system zarządzania temperaturą akumulatorów.

Na koniec ciekawostka, która z pewnością zainteresuje miłośników sportowej jazdy. CUPRA Born dostępna będzie z różnymi wielkościami kół, od 18 do 20 cali, i dwiema szerokościami opon – 215 i 235 mm. Model wyposażony w szersze opony będzie oferować możliwość całkowitego odłączenia trybu stabilizacji toru jazdy ESC, dzięki czemu kierowca będzie mógł poczuć jeszcze więcej emocji za kierownicą. W tym miejscu warto przypomnieć, że CUPRA Born jest samochodem tylnonapędowym.