Ćwiczenia na siłowni zapewniają korzyści nawet seniorom. Nie chodzi wyłącznie o sylwetkę

Z publikacji zamieszczonej w American Journal of Physiology: Cell Physiology wynika, że ćwiczenia na siłowni wiążą się nie tylko z rozbudową tkanki mięśniowej. Inne zalety tego typu aktywności widać w szczególności u osób starszych.
Ćwiczenia na siłowni zapewniają korzyści nawet seniorom. Nie chodzi wyłącznie o sylwetkę

Naturalna utrata masy mięśniowej następuje stosunkowo wcześnie, bo jeszcze przed 40. rokiem życia. Redukcja włókien mięśniowych jest po części następstwem rozpadu neuronów ruchowych, czyli komórek w mózgu i rdzeniu kręgowym, które wpływają na poruszanie się. Jak sugerują wspomniane badania, ćwiczenia na siłowni mogą wzmacniać połączenia między nerwami i mięśniami. 

Czytaj też: Czy salami musi być z osła? Czemu kapłony są wyżej cenione od kogutów? Mięsne ciekawostki

Co szczególnie istotne, może mieć to miejsce nawet w kolejnych dekadach życia. I choć nie da się całkowicie zatrzymać zjawiska rozpadu, to różnego rodzaju aktywność może spowalniać jego przebieg. Trening siłowy sprawia bowiem, że połączenia między nerwami i mięśniami są silniejsze, zapewniając dzięki temu ochronę neuronom znajdującym się w rdzeniu kręgowym.

Jak zauważa Casper Søndenbroe z Uniwersytetu Kopenhaskiego, do tej pory naukowcy nie byli w stanie udowodnić, że trening siłowy może wzmocnić połączenia między neuronami ruchowymi a mięśniami. Dzięki najnowszym ustaleniom udało się tego dowieść. W eksperymencie wzięło udział 38 zdrowych, starszych mężczyzn, których średnia wieku wynosiła 72 lata. Wzięli oni udział w trwającym 16 tygodni dość intensywnym cyklu treningowym. 

Ćwiczenia na siłowni wzmacniają połączenia między neuronami ruchowymi a mięśniami

Grupę porównawczą stanowiło 20 zdrowych mężczyzn o takiej samej średniej wieku. Ich aktywność była jednak minimalna – w ogóle nie uczęszczali oni na siłownię. Treningi odbywały się trzy razy w tygodniu, a po dwóch miesiącach naukowcy odnotowali zauważalne różnice w masie mięśniowej i sprawności uczestników. Analizy pobranych od mężczyzn próbek wykazały też zmiany w biomarkerach. 

Czytaj też: Doświadczenia dziadków zapisane w naszych genach. Jak dziedziczymy ich wspomnienia?

Badanie pokazuje, że nawet jeśli zaczynasz późno w życiu, nadal może to zrobić różnicę. Oczywiście, im wcześniej zaczniesz, tym lepiej, ale nigdy nie jest za późno – nawet jeśli masz 65 lub 70 lat. Twoje ciało wciąż może skorzystać z ciężkiego treningu siłowego. […] Teraz musimy określić, jakie konkretne mechanizmy powodują, że trening siłowy wzmacnia połączenie z układem nerwowym. Aby to zrobić, musimy wykorzystać różne metody, choć naszym celem nadal jest to, aby jak najwięcej seniorów nie tylko żyło dłużej, ale także cieszyło się dobrym samopoczuciem.

podsumowuje Søndenbroe