Dacia – od brzydkiego kaczątka do ulubieńca Polaków. Czym zachwyca?

Dacia ma swoje korzenie w epoce powojennej. Historia marki jest pełna zawiłości, jednak dziś rumuński producent cieszy się statutem jednej z najpopularniejszych europejskich firm motoryzacyjnych. Nic dziwnego. Budżetowe auta, które oferują niezwykle korzystny stosunek jakości do ceny, podbiły serca kierowców.
Dacia – od brzydkiego kaczątka do ulubieńca Polaków. Czym zachwyca?

Dacia: historia marki

Dacia narodziła się w 1966 roku, jednak faktyczna historia rumuńskiej marki sięga roku 1943. Właśnie wtedy powstała firma Uzina de Autoturisme Pitesti, która produkowała silniki dla przemysłu lotniczego. 

W 1966 roku firma podjęła próby stworzenia własnego samochodu (Dacia Moveni), jednak te spełzły na niczym. Dwa lata później rumuńska fabryka podpisała umowę z grupą Renault, na mocy której rozpoczęła się produkcja samochodów licencyjnych, sygnowanych marką Dacia. Pierwszy samochód, który wkroczył do sprzedaży, Dacia 1100, był wytwarzany do 1971 roku. Auto bazowało na Renault 8. 46-konny silnik umożliwiał osiągnięcie prędkości maksymalnej, wynoszącej 130 km/h.

W 1969 roku firma zaprezentowała drugi samochód, którym była Dacia 1300, bazująca na Renault 12. Z czasem do sedana dołączyła także wersja kombi (1970 rok) i pickup (1975 rok).

Rozpad rumuńsko-francuskiego “małżeństwa” nastąpił w roku 1976. Dacia skupiła się na produkcji własnych aut, jednak wciąż korzystających z technologii innych producentów. Ostatnim modelem, który powstał przed rozłamem, była Dacia 2000, opierająca się o Renault 20. Samochód był produkowany do 1980 roku. 

Na początku lat 80. rozpoczęły się prace nad niedrogim samochodem, który miał spełniać potrzeby przeciętnej rumuńskiej rodziny. Zapotrzebowanie na taki pojazd zgłosił rząd, a podpisany kontrakt miał być dla Dacii wielką szansą. W 1988 roku zaprezentowano model 500 Lastun, który okazał się wielkim niewypałem. Głównym problemem niewielkiego hatchbacka okazała się jakość wykonania, jednak funkcjonalność wnętrza też pozostawiała sporo do życzenia. W rezultacie po trzech latach zakończono produkcję auta.

Pierwszy samochód, który w 100 proc. opracowała rumuńska firma, pojawił się dopiero w 1995 roku. Mowa o modelu Dacia Nova.  Cztery lata później rumuńska marka została przejęta przez Renault. W 2000 roku model Nova doczekał się modernizacji i wrócił do sprzedaży jako Dacia SupeRNovaa. 3 lata później samochód został zastąpiony modelem Solenza.  

Marka Dacia wypłynęła na szerokie wody w 2004 roku. Właśnie wtedy miała miejsce prezentacja modelu Logan. Niewielki sedan zdobył sporą popularność, co skłoniło Francuzów do wprowadzenia kolejnych wersji nadwoziowych – kombi i pickup. 

W 2007 roku w sprzedaży pojawił się model Sandero – zbliżony do Logana, jednak oferujący bardziej funkcjonalne nadwozie typu hatchback. 3 lata później w sprzedaży pojawił się prawdziwy hit – Dacia Duster, będąca najtańszym kompaktowym SUV-em na rynkach Europy Środkowej i Zachodniej.

 

Dacia: oferta

Dacia Polska ma w swojej ofercie wszystkie modele rumuńskiego producenta. Stawkę otwiera model Sandero – hatchback klasy B. W tym samym segmencie plasuje się model Logan – sedan produkowany od 2004 roku, który doczekał się już drugiej generacji. W portfolio rumuńskiej marki znajduje się też Logan MCV – obszerne, funkcjonalne kombi.

Marka Dacia jest też obecna w segmencie minivan. Model Lodgy powstał na bazie Renault Scenic. Samochód wkroczył do produkcji w 2012 roku. 5 lat później auto zostało poddane faceliftingowi. 

Segment kombivanów reprezentuje model Dokker, oferowany w dwóch wersjach – osobowej i dostawczej, oznaczonej jako Van. Dokker, podobnie jak Lodgy, zadebiutował w 2012 roku, a pięć lat później, samochód przeszedł pierwszy facelifting. 

Największym przebojem rumuńskiej marki pozostaje Dacia Duster. Kompaktowy SUV pojawił się w sprzedaży w 2010 roku i z miejsca zdobył niezwykłą popularność. Za sukcesem Dustera stoi nie tylko cena, ale także atrakcyjna stylistyka nadwozia, która sugeruje ponadprzeciętne możliwości terenowe, co zresztą znajduje odzwierciedlenie poza utwardzonymi szlakami. Pod względem właściwości terenowych, Duster jest jednym z liderów swojego segmentu. W 2017 roku pojawiła się druga generacja popularnego SUV-a. Nadwozie zmieniło się tylko nieznacznie, co trudno uznać za wadę. Więcej zmian zaobserwujemy we wnętrzu, które stało się znacznie nowocześniejsze, oraz pod maską.

Mówiąc o modelach rumuńskiej marki, nie można nie wspomnieć o linii Stepway. Tą nazwą Dacia oznacza auta “uterenowione”, charakteryzujące się zwiększonym prześwitem i plastikowymi osłonami. W wersji Stepway oferowane są modele Sandero, Logan MCV, Lodgy i Dokker. Należy jednak podkreślić, że próżno szukać w nich napędu na wszystkie koła. Terenowa dzielność kończy się zatem na miejskich krawężnikach i polnych drogach, pod warunkiem, że akurat nie pada deszcz.

 

Dacia: ile kosztuje?

Jak pod względem cenowym prezentuje się Dacia? Samochody rumuńskiego producenta należą do najtańszych w klasie, którą reprezentują. 

Cennik otwiera model Sandero, który w podstawowej specyfikacji kosztuje ok. 32 tys. zł. Tak samo został wyceniony Logan. Wersja MCV to z kolei wydatek rzędu 36 tys. zł.

Za minivana Lodgy trzeba zapłacić minimum 49 tys. zł. Dokker w wersji osobowej został wyceniony na ok. 58 tys. zł, a w specyfikacji Van – na ok 41 tys. zł. 

Dacia Duster, w wersji z napędem na przednią oś, kosztuje minimum 42 tys. zł. Osoby, które potrzebują samochodu z napędem na obie osie, muszą zapłacić przynajmniej 68 tys. zł. 

 

Dacia: ciekawostki

Nazwa marki wywodzi się od krainy Dacia, leżącej na terenie Rumunii. 

Marka Dacia była związana z Renault właściwie od początku swojego istnienia, mimo że początkowo, przedsiębiorstwo zamierzało produkować własne samochody.

Dacia 1300p była produkowana specjalnie z myślą o rynku polskim. 

W 1979 roku rozpoczęła się produkcja zmodernizowanej Dacii 1300, jednak starsza wersja samochodu była montowana jeszcze przez 5 kolejnych lat. 

Nadwozie Dacii 500 Lastun było wytwarzane z włókna szklanego.

Dacia Nova była inspirowana Peugeotem 309, jednak model ten został w 100 proc. opracowany przez rumuńskich inżynierów. 

Po wykupieniu firmy, Renault zainwestowało w Dacię ponad miliard euro.

Napęd 4×4 w modelu Duster 4WD to sprawdzona i niezawodna konstrukcja Nissana.

Dacia Duster jest jednym z najchętniej wybieranych nowych samochodów w Polsce.

Na niektórych rynkach, samochody Dacia są sprzedawane pod marką Renault.

Pierwsze Dacie Logan, pół żartem, pół serio nazywane były “samochodami biodegradowalnymi”. Wynikało to z faktu, że rumuński sedan był słabo zabezpieczony przed korozją.

 

Dacia: nagrody

Samochody Dacia kuszą przede wszystkim niską ceną, jednak koszt zakupu nie jest jedyną cechą rumuńskich samochodów, docenianą przez kierowców i najbardziej wymagających ekspertów motoryzacyjnych z całego świata. Poniżej wymieniamy kilka nagród, które padły łupem Dacii:

2010 – nagroda TopGear, w inauguracyjnym plebiscycie polskiej edycji magazynu TopGear, dla modelu Duster,

2012 – tytuł Rodzinny Samochód Roku dla modelu Lodgy,

2013 – drugie miejsce w konkursie Van of the Year, wywalczone przez model Dokker,

2013 – tytuł Indyjski Samochód Roku dla modelu Duster,

2013 – tytuł Rumuński Samochód Roku dla modelu Logan,

2019 – tytuł Producent Roku, przyznany w plebiscycie TopGear Awards, dla Grupy Renault za wspólne osiągnięcia marek Renault, Dacia i Alpine,

2019 – nagroda w kategorii Koszty Utrzymania, przyznana w plebiscycie Grand Prix des Marques Automobiles, dla marki Dacia.

 

Nowe modele Dacii

Dacia nie chce poprzestawać wyłącznie na produkcji budżetowych modeli, bazujących na sprawdzonej technologii Renault. Marka zamierza podążać z obowiązującymi eko-trendami i w 2020 roku pojawiła się zapowiedź pierwszego w historii producenta samochodu elektrycznego. Jak można się spodziewać, będzie to najtańsza propozycja w swojej klasie, jednak rumuński producent niejednokrotnie udowadniał, że słowo “najtańszy” nie powinno być utożsamiane ze słowem “najgorszy”.

Zapowiadany crossover ma charakteryzować się nowoczesnym wzornictwem, wyraźnie sugerującym “zielony” charakter auta. Pojazd ma nosić nazwę Spring i według zapowiedzi producenta, na rynku pojawi się w 2021 roku.