Dacia: historia marki

Dacia narodziła się w 1966 roku, jednak faktyczna historia rumuńskiej marki sięga roku 1943. Właśnie wtedy powstała firma Uzina de Autoturisme Pitesti, która produkowała silniki dla przemysłu lotniczego. 

W 1966 roku firma podjęła próby stworzenia własnego samochodu (Dacia Moveni), jednak te spełzły na niczym. Dwa lata później rumuńska fabryka podpisała umowę z grupą Renault, na mocy której rozpoczęła się produkcja samochodów licencyjnych, sygnowanych marką Dacia. Pierwszy samochód, który wkroczył do sprzedaży, Dacia 1100, był wytwarzany do 1971 roku. Auto bazowało na Renault 8. 46-konny silnik umożliwiał osiągnięcie prędkości maksymalnej, wynoszącej 130 km/h.

W 1969 roku firma zaprezentowała drugi samochód, którym była Dacia 1300, bazująca na Renault 12. Z czasem do sedana dołączyła także wersja kombi (1970 rok) i pickup (1975 rok).

Rozpad rumuńsko-francuskiego "małżeństwa" nastąpił w roku 1976. Dacia skupiła się na produkcji własnych aut, jednak wciąż korzystających z technologii innych producentów. Ostatnim modelem, który powstał przed rozłamem, była Dacia 2000, opierająca się o Renault 20. Samochód był produkowany do 1980 roku. 

Na początku lat 80. rozpoczęły się prace nad niedrogim samochodem, który miał spełniać potrzeby przeciętnej rumuńskiej rodziny. Zapotrzebowanie na taki pojazd zgłosił rząd, a podpisany kontrakt miał być dla Dacii wielką szansą. W 1988 roku zaprezentowano model 500 Lastun, który okazał się wielkim niewypałem. Głównym problemem niewielkiego hatchbacka okazała się jakość wykonania, jednak funkcjonalność wnętrza też pozostawiała sporo do życzenia. W rezultacie po trzech latach zakończono produkcję auta.

Pierwszy samochód, który w 100 proc. opracowała rumuńska firma, pojawił się dopiero w 1995 roku. Mowa o modelu Dacia Nova.  Cztery lata później rumuńska marka została przejęta przez Renault. W 2000 roku model Nova doczekał się modernizacji i wrócił do sprzedaży jako Dacia SupeRNovaa. 3 lata później samochód został zastąpiony modelem Solenza.  

Marka Dacia wypłynęła na szerokie wody w 2004 roku. Właśnie wtedy miała miejsce prezentacja modelu Logan. Niewielki sedan zdobył sporą popularność, co skłoniło Francuzów do wprowadzenia kolejnych wersji nadwoziowych – kombi i pickup. 

W 2007 roku w sprzedaży pojawił się model Sandero – zbliżony do Logana, jednak oferujący bardziej funkcjonalne nadwozie typu hatchback. 3 lata później w sprzedaży pojawił się prawdziwy hit – Dacia Duster, będąca najtańszym kompaktowym SUV-em na rynkach Europy Środkowej i Zachodniej.