Dinozaur wielkości kota

Paleontolodzy z University of Calgary zidentyfikowali znalezione przed 25 laty w Ameryce Północnej szczątki. Należały one do malutkiego prehistorycznego drapieżnika, posiadającego ostre niczym brzytwa pazury i wymiary współczesnego nam kota.

Nowy gatunek o wyglądzie welociraptora został nazwany Hesperonychus elizabethae na cześć zmarłej paleontolog Elizabeth Nicholas, która przed laty zajmowała się identyfikacją znalezionych kości. Ten najmniejszy ze znanych mięsożernych dinozaurów Ameryki Północnej zamieszkiwał 75 mln lat temu terytorium współczesnej prowincji Alberta w Kanadzie. Drapieżca wielkości kota polował najprawdopodobniej na owady, drobne ssaki i płazy, które żyły na naszej planecie w późnej kredzie. Wzrost dinozaura wynosił nieco ponad 50 cm, a waga nie przewyższała 2 kg. Na początku paleontolodzy, którzy tylko dzięki czystemu przypadkowi zauważyli szczątki dinozaura, stwierdzili, że musi to być krewny welociraptora. Dokładniejsze badanie wykazało jednak, że malca należy raczej zakwalifikować do czworonogich mikroraptorów.

Kości miednicy i łonowa dinozaura posiadały już zrost kostny, co świadczyło o tym, że H. elizabethae był już dorosłym zwierzęciem. Znalezisko to jest niezwykle rzadkie, gdyż kości prehistorycznych zwierząt o niewielkich wymiarach prawie nie ulegają zachowaniu. Ciała małych drapieżców po ich śmierci padały ofiarą innych mięsożerców i padlinożerców, które rozrzucały kości po okolicy. a wiatr, woda, erozja gleb i ciśnienie skał dopełniały dzieła zniszczenia. Kości H. elizabethae są kolejnym dowodem na różnorodność prehistorycznych drapieżców. Jeszcze mniejsze dinozaury znalezione zostały w Chinach — badania nad nimi pomogły w identyfikacji tego po raz pierwszy opisanego gatunku.  JSL