Dlaczego ludzie chodzą wyprostowani?

Terence Capellini i jego współpracownicy przeprowadzili badania, których wyniki opublikowano na łamach Science Advances. Dzięki nim możemy się przekonać, dlaczego ludzie chodzą wyprostowani.
Dlaczego ludzie chodzą wyprostowani?

Krótko mówiąc, cały sekret tkwi w miednicy. To właśnie ona – w odróżnieniu na przykład od szympansów i goryli – jest szerzej rozstawiona, co z kolei ułatwia nam utrzymanie równowagi. Autorzy wspomnianych badań zwrócili uwagę na moment, w którym miednica formuje się na etapie ciąży. Zidentyfikowali również geny i sekwencje genetyczne stojące za tym procesem.

Czytaj też: Medyczny horror w Kalifornii. 23 soczewki kontaktowe usunięte z oka pacjentki

Ostatecznie dalsze postępy mogłyby doprowadzić do wyjaśnienia genetycznego pochodzenia dwunożności. Na tym jednak nie koniec korzyści, ponieważ mówi się również o rozwoju metod leczenia bądź przewidywania zaburzeń stawu biodrowego, na przykład dysplazji czy zapaleń.

Jak wynika z analiz Capelliniego i reszty zespołu, wiele cech istotnych dla sposobu ludzkiego przemieszczania się czy też rodzenia dzieci powstaje na etapie 6-8 tygodnia ciąży. Chodzi o cechy budowy miednicy unikalne dla ludzi, takie jak jej zakrzywiony i przypominający basen kształt. Istotne zmiany w tym zakresie zachodzą, gdy kości są jeszcze chrząstką. Dzięki plastyczności możliwe jest jej łatwe zakrzywianie, rozszerzanie i ogólny wzrost. Co ciekawe, nawet gdy inne chrząstki zaczynają przyjmować formę kości, te związane z miednicą nadal pozostają w pierwotnym kształcie.

Ludzie, w odróżnieniu od małp, są w stanie przez dłuższy czas poruszać się w pozycji wyprostowanej

Korzystając z sekwencjonowania RNA, za sprawą którego chcieli określić, które geny odpowiadają za powstawanie miednicy i spowalnianie kostnienia, naukowcy odkryli setki potencjalnych kandydatów. Porównali też anatomię ludzi i szympansów oraz goryli. Jak zauważyli, krótsza i szersza orientacja naszych łopatek sprawia, że nie musimy przesuwać ciężaru do przodu i używać knykci do chodzenia lub łatwiejszego balansowania. Poza tym ułatwia to rozszerzanie kanału rodnego i sprowadzanie na świat potomstwa.

Czytaj też: Na tej sali jadali dawniej królowie i wojownicy. Jej historia sięga początków średniowiecza

Chcąc wyjaśnić, kiedy kość biodrowa i elementy miednicy tworzące kanał rodny zaczęły się kształtować, naukowcy zbadali pod mikroskopem zarodki mające od czterech do dwunastu tygodni. Następnie porównali próbki z rozwijającej się ludzkiej miednicy z mysimi. Celem była identyfikacja genów odpowiadających za powstawanie miednicy. Za sprawą dalszych postępów naukowcy chcieliby pomóc osobom cierpiącym na problemy z funkcjonowaniem tej części ciała.