Dlaczego sport korzystnie wpływa na mózg?

Naukowcy postanowili przekonać się, jak ćwiczenia fizyczne wpływają na funkcjonowanie narządu jakim jest mózg. Ich szczególną uwagę przykuł związek chemiczny zwany dopaminą.
Dlaczego sport korzystnie wpływa na mózg?

Przedstawiciele NYU Grossman School of Medicine doszli do wniosku, że ćwiczenia fizyczne zwiększają poziom substancji chemicznej odpowiadającej za rozwój komórek mózgowych. Zwiększa to uwalnianie hormonu znanego jako dopamina, która jest neuroprzekaźnikiem odgrywającym kluczową rolę w ruchu, motywacji czy uczeniu się.

Korzystny wpływ dopaminy na codzienne funkcjonowanie

Uprawianie sportu, na przykład poprzez regularne bieganie, zwiększa aktywność dopaminy w mózgu, co z kolei zapewnia dodatkową ochronę komórkom nerwowym. Dotychczasowe badania wskazywały na powiązania między stężeniem dopaminy i stymulującego ją czynnika znanego jako BDNF. Duet ten okazuje się poprawiać zdolności z zakresu uczenia się i zapamiętywania. Nie było natomiast jasne, w jaki sposób wszystkie trzy czynniki wzajemnie na siebie wpływają.

Autorzy przyglądali się mózgom myszy biegających w kołowrotkach przez 30 dni. Względem gryzoni, które nie biegały nastąpił u nich 40-procentowy wzrost uwalniania dopaminy w obszarze mózgu odpowiadającym za ruch. Odnotowano również niemal 60-procentowy wzrost poziomu BDNF w porównaniu z osobnikami, które nie uprawiały aktywności fizycznej. Wydzielanie dopaminy było podwyższone nawet po zaprzestaniu aktywności i utrzymywał się przez kilka tygodni.

Kiedy jednak badacze sztucznie obniżyli stężenie BDNF, bieganie nie prowadziło do dodatkowego uwalniania dopaminy. Szczegółowe ustalenia w tej sprawie mają zostać przedstawione na łamach Journal of Neuroscience. Jak wyjaśniają autorzy, badaniami objęto mysich samców, którzy mieli nieograniczony dostęp do kołowrotka. Część gryzoni korzystało natomiast z zablokowanej zabawki, która nie mogła się obracać. Po miesiącu w gronie jednych i drugich myszy została przeanalizowana produkcja dopaminy i poziom BDNF. Ten sam eksperyment powtórzono następnie w odniesieniu do genetycznie zmodyfikowanych myszy, u których produkcja BDNF była o połowę niższa niż u pozostałych.

Ustalenia pomogą w leczeniu pacjentów z chorobą Parkinsona?

Ustalenia badaczy są ważne nie tylko ze względu na to, że uświadamiają nam, jak ważna jest rola aktywności fizycznej w codziennym funkcjonowaniu. Innym ważnym aspektem jest również wyjaśnienie, dlaczego ćwiczenia fizyczne łagodzą objawy choroby Parkinsona oraz zaburzeń takich jak depresja. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie skuteczniejszych metod wspierania pacjentów z takimi przypadłościami. Kluczowe będzie jednak upewnienie się, iż wnioski wyciągnięte na podstawie obserwacji gryzoni można przenieść na ludzi.