Długotrwała szkoda dla bakterii jelitowych

Flora bakteryjna jelita o wiele dłużej, niż sądzono, odczuwa zgubny wpływ przyjmowanych przez człowieka lekarstw.

Około jedna trzecia pożytecznych bakterii żyjących w naszych jelitach ulega niekorzystnym zmianom pod wpływem kuracji antybiotykowej. Większość z nich “powraca do sił“ w ciągu czterech tygodni po zakończeniu terapii. Niektóre rodzaje bakterii potrzebują jednak aż pół roku, aby odnowić swoją liczebność. Naukowcy skupieni wokół Mitchella Sogina z Marine Biological Laboratory w Woods Hole dokonali szczegółowej analizy genetycznej bakterii. Zgodnie z wynikami ich badań zmieniony skład bakterii jelitowych może wpływać na zdrowie pacjenta o wiele dłużej, niż podejrzewano do tej pory.

Współpracując z naukowcami z Stanford University biolodzy przeanalizowali skład flory bakteryjnej jelita trzech zdrowych dorosłych osób, które przez pięć dni przyjmowały antybiotyk o nazwie Ciprofloxacin. Za pomocą innowacyjnej technologii służącej do analizy genów naukowcy zidentyfikowali od 3300 do 5700 różniących się genetycznie typów bakterii. Przynajmniej jedna trzecia z nich została wytrzebiona przez Ciprofloxacin. Kolejnym skutkiem kuracji antybiotykowej były również zmiany w składzie różnych bakterii. Mikroskopije organizmy, które przed kuracją występowały w niewielkich ilościach, po kuracji zwiększyły swoją liczbę, natomiast te, które przed kuracją występowały częściej, zostały zdziesiątkowane” – wyjaśnia Mitchell Sogin.

Takie zmiany mogą przez dłuższy czas wywierać niekorzystny wpływ na florę bakteryjną jelita. Nawet jeśli niektóre rodzaje bakterii osiągały wyjściową ilość już po czterech tygodniach od zakończenia przyjmowania antybiotyków, w przypadku niektórych rodzajów negatywne skutki antybiotyków widoczne były jeszcze przez sześć miesięcy. A czym grożą zmiany w składie bakterii jelita? Sogin przypuszcza, że organizm człowieka jest wtedy bardziej podatny na choroby. Jelito ludzkie jest miejscem, w którym mieszka największa ilość bakterii w naszym organizmie, odgrywa więc ono niezwykle istotną rolę nie tylko w procesie odżywiania, lecz również likwidowania zarazków i kierowania układem immunologicznym.
     Sprawozdanie z badania naukowcy opublikowali w listopadowym numerze magazynu PloS Biology. JSL