Używam słowa "zasoby" nieprzypadkowo. Jeśli sądzicie, że nowością w dziedzinie polskich podreczników jest elementarz, wokół którego do niedawna trwała dyskusja, to jesteście w błędzie. Już w czasie audycji o e-bookach mówiliśmy o tym, że wykraczają one poza formułę tradycyjnej książki m.in. dzięki możliwości dodania do nich treści multimedialnych. E-podręczniki idą o krok dalej.

W ich przypadku, jak pisze Łukasz Mirocha na blogu Człowiek i Technologie, "materiał edukacyjny został w pełni oderwany i uniezależniony od nośnika – zarówno w wymiarze fizycznym (papierowa książka, płyta CD), jak i na poziomie oprogramowania – podręcznik nie ma formy aplikacji dostępnej jedynie w danym ekosystemie sprzętowo-programowym czy pliku zabezpieczonego DRM. Cała platforma edukacyjna jest dostępna oraz edytowalna z poziomu przeglądarki, a do tworzenia treści interaktywnych wykorzystuje m. in. HTML 5".

Innymi słowy, e-podręcznik nie jest po prostu e-książką, lecz raczej serwisem internetowym, który można na bieżąco aktualizować, rozbudowywać - ba, nawet dopasowywać do specyfiki określonej szkoły i klasy czy potrzeb konkretnego ucznia. I można z niego skorzystać zarówno na komputerze, jak i na tablecie czy smartfonie. Co więcej, takie zasoby edukacyjne mogą zmienić tradycyjny model edukacji (mówiliśmy o tym w czasie audycji o gryfikacji). Uczeń może zdobywać wiedzę z e-podręcznika w domu, a w szkole skupić się na ćwiczeniach, praktycznym zastosowaniu informacji czy pracy grupowej.

Temat obszerny, więc i gości w studiu będzie sporo. W najbliższym wydaniu mojej audycji "Człowiek 2.0" udział wezmą:

Warto też zapoznać się z inicjatywą MEN "Cyfrowa szkoła" i sprawdzić, jak wyglądają dostępne już w sieci wersje e-podręczników w serwisach ePodreczniki.pl i Podrecznik.edu.pl.

Audycji możecie posłuchać 12 lipca po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępna jako podcast na stronie archiwum oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Zapraszam!