O ile bowiem kwestie takie jak podatność elektrycznych pojazdów na pożary możemy po części wyjaśnić skłonnością mediów do pogoni za sensacją, tak ograniczony zasięg jest już znacznie bardziej niepodważalny. Na szczęście naukowcy z całego świata nie próżnują, o czym możemy się przekonać za sprawą publikacji zamieszczonej niedawno na łamach Science Advances.
Czytaj też: Chiny wprowadzają bolesne ograniczenia. Producenci akumulatorów mają problem
Jej autorzy, powiązani z Oak Ridge National Laboratory, twierdzą, że znaleźli sposób na znaczące zwiększenie zasięgu elektryków. Kluczem do sukcesu jest rzekomo materiał elektrolitowy na bazie litu. Jego wzór to Li9N2Cl3, a jeśli chodzi o zastosowania, to można go wykorzystać do projektowania akumulatorów ze stałym elektrolitem. Te mają liczne zalety, wśród których należy wymienić szybsze ładowanie oraz zdolność do przechowywania większych ilości energii niż ma to miejsce w przypadku konwencjonalnych struktur.
Elektryczne samochody będą mogły mieć większy zasięg jazdy, co jest pokłosiem sukcesu naukowców pracujących nad nowym typem akumulatora ze stałym elektrolitem
Jak sugerują autorzy najnowszej publikacji, wykorzystany przez nich stały elektrolit okazał się wysoce stabilny w warunkach otoczenia, a na tym zalety się nie kończyły. Zaobserwowano w nim bowiem ograniczony rozwój dendrytów, czyli struktur – krótko mówiąc – stwarzających wiele problemów. To właśnie one prowadzą bowiem do zwiększania ryzyka pojawienia się ognia i płonięcia akumulatorów.
Czytaj też: Ten materiał emituje światło bez żadnego dodatkowego źródła energii. Odpowiada za to jeden składnik
Przeprowadzone obserwacje jasno wykazały, że w nowej konstrukcji występuje wysoka stabilność materiału i to w warunkach otoczenia, a nie kontrolowanym środowisku laboratoryjnym. Poza tym badacze zwracają uwagę na inne zalety, takie jak wydajny transport litowo-jonowy czy wysoką kompatybilność z metalicznym litem. Ich zdaniem taki akumulator ze stałym elektrolitem zapewnia wszelkie korzyści wynikające z używania tych konwencjonalnych, a zarazem prowadzi do wyższego stopnia bezpieczeństwa i większej niezawodności.