F-15EX Eagle II jeszcze szybszy. Ile naprawdę można z niego wyciągnąć?

F-15EX Eagle II, czyli drugi najszybszy amerykański myśliwiec, właśnie stał się jeszcze szybszy. Przedstawiciele Boeinga twierdzą, że może się rozpędzić nawet do blisko 3 Machów, a to prawdopodobnie nie koniec.
F-15EX Eagle II – zdjęcie poglądowe /Fot. GE Aviation

F-15EX Eagle II – zdjęcie poglądowe /Fot. GE Aviation

Przedstawiciele Boeinga twierdzą, że najnowsza wersja myśliwca F-15 Eagle – F-15EX Eagle II – może osiągnąć prędkość maksymalną bliską 3 Machów. Ujawnił to menadżer programu Boeinga, Rob Novotny, były pilot testowy USAF na Singapore Airshow 21 lutego. Ale stwierdzenie to wzbudziło wiele kontrowersji.

F-15EX Eagle II demonem szybkości

F-15EX Eagle II to amerykański myśliwiec wielozadaniowy, który jest rozwinięciem konstrukcji F-15 Eagle używanych od 50 lat. W przeciwieństwie do pierwotnych wersji F-15, które są uważane za myśliwce przewagi powietrznej, Eagle II mogą atakować cele naziemne (także nocą), z małej wysokości i w dowolnych warunkach pogodowych.

Czytaj też: Myśliwiec F-15EX Eagle II zdał kolejny egzamin. Teraz pora na najważniejszą decyzję

Według Novotnego zmodernizowany dwusilnikowy myśliwiec może osiągnąć prędkość maksymalną ok. 2,9 Macha, czyli ok. 3581 km/h na poziomie morza. Oznacza to, że maksymalna prędkość Eagle II jest tylko o 129 km/h niższa niż 3 Machy, czyli prędkość, którą osiągnęło jedynie kilka samolotów napędzanych turbiną gazową.

Ta spektakularna prędkość została osiągnięta przez Eagle II w “czystej” konfiguracji, bez zewnętrznych zbiorników paliwa i zamontowanych rakiet. To więcej niż mógł osiągnąć słynny radziecki MiG-25 Foxbat, kiedyś uważany za najszybszy myśliwiec operacyjny na świecie. Jednak ta prędkość maksymalna ma kilka ograniczeń, gdyż nie odnosi się do warunków bojowych. Obciążenie paliwem i ograniczenia termiczne silników nie pozwalają na “normalne” rozpędzanie się takich prędkości. Nie bez znaczenia jest także certyfikacja broni, która może być używana tylko w określonych warunkach. Na przykład pociski przeciwradiacyjne HARM Raytheon AGM-88 nie są przystosowane do prędkości przekraczających 1,2 Macha.

Myśliwce F-15EX Eagle II /Fot. USAF

23 lutego Rob Novotny powiedział, że popełnił błąd, twierdząc, że maksymalna prędkość F-15EX wynosi 2,9 Macha. Wyjaśnił, że rzeczywista prędkość maksymalna odrzutowca wynosi 2,497 Macha, czyli 3057 km/h. Jednak na oficjalnej stronie Sił Powietrznych nadal można przeczytać, że F-15E jest w stanie osiągnąć “ponad 2,5 Macha”.

Pomimo ograniczeń prędkości F-15EX Eagle II jest cennym nabytkiem dla USAF. Jest to pierwszy odrzutowiec USAF zdolny do użycia rakiet hipersonicznych, co daje mu znaczną przewagę we współczesnych działaniach wojennych. Oprócz szybkości i możliwości rakietowych F-15EX może poszczycić się także niezrównanym zasięgiem i zaawansowaną awioniką. Został zaprojektowany do przenoszenia dużego ładunku broni dystansowej, co czyni go skuteczną platformą do ataków dalekiego zasięgu.

Czytaj też: Chiński myśliwiec przyszłości nabiera kształtów. Na niebie dostrzeżono nowy samolot

US Air Guard chce pozyskać więcej myśliwców F-15EX, które zastąpią starzejące się F-15. F-15EX również pomyślnie przeszedł test rakietowy i przewiduje się, że będzie miał dłuższą żywotność niż F-35. Problemem jest rosnąca cena F-15EX, gdyż jest on droższy niż F-35 Lightning II. Mimo to panuje przekonanie, że F-15EX to najlepsza opcja zwiększająca skuteczność bojową, szczególnie gdy F-35 nie są dostępne.