Komputer może być znacznie lepszy w ocenie czyjegoś charakteru niż bliscy przyjaciele, rodzina czy nawet małżonkowie. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z Cambridge. Przeprowadzili oni badanie, w którym uczestniczyło 86 tys. użytkowników Facebooka. Eksperyment pokazał ogromną moc, z jaką maszyny potrafią analizować skomplikowaną ludzką naturę na podstawie upodobań.

Eksperyment polegał na przeanalizowaniu, co uczestnicy badania "lubią" na Facebooku. Na tej podstawie algorytm wnioskował na temat osobowości uczestników. Wyniki zaskoczyły badaczy - na podstawie facebookowych "lajków" komputer był w stanie przypisać każdej osobie pięć kluczowych cech o wiele trafniej niż jej najbliższe otoczenie - rodzeństwo, matka, czy partner.

Zdaniem naukowców moment, w którym komputery będą bezbłędnie analizować ludzką osobowość, zbliża się wielkimi krokami. Badacze podkreślają, że osobowość ludzka jest bardzo skomplikowana, ale już to badanie pokazuje, że wkrótce komputery mogą wyprzedzić ludzi w tego typu analizach.

- W przyszłości komputery będą w stanie same wnioskować na temat osobowości swojego użytkownika i do niej dopasowywać swoje reakcje. To doprowadzi do powstania maszyn o rozwiniętej inteligencji emocjonalnej i umiejętnościach społecznych - twierdzi jeden z autorów badania, Wu Youyou z Uniwersytetu w Cambridge i podkreśla, że wizje rodem z filmów SF o emocjonalnej więzi między człowiekiem a komputerem (np. przedstawione w filmie "Her") nie są aż tak odległe, jak mogłoby się wydawać.

Naukowcy podkreślają, że tego typu analizy będą w przyszłości wykorzystywane przez ludzi do poszerzania i pogłębiania własnych opinii i wniosków m.in. przy podejmowaniu ważnych decyzji życiowych, takich jak np. wybór ścieżki kariery czy nawet dobór odpowiedniego partnera.

Wyniki badań, które opublikowano w magazynie PNAS