Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) – co to jest?

Filtr kabinowy odpowiada za filtrowanie przepływu powietrza, które dostaje się do wnętrza samochodu. Filtr przeciwpyłkowy minimalizuje ilość sadzy, kurzu i pyłków roślinnych w pojeździe.

Firmy motoryzacyjne umieszczają filtry w różnych miejscach w kabinie, ale tak, aby dostęp do filtrów był stosunkowo łatwy. Najczęściej filtr kabinowy jest umieszczany albo pod schowkiem, albo w skrzynce maszyny za nim lub pod nim. Czasami producenci samochodów chowają go gdzieś w pobliżu deski rozdzielczej lub instalują na wlocie powietrza.

Jeśli regularnie - raz do roku, zmieniasz filtr powietrza kabinowy i monitorujesz jego stan, wówczas doskonale blokuje on przenikanie nieprzyjemnych zapachów do samochodu, zmniejsza parowanie szyb oraz zwiększa wydajność dmuchawy. Należy pamiętać, że brudny i mokry filtr jest doskonałym siedliskiem różnych grzybów i innych szkodliwych mikroorganizmów. Jeśli zastanawiasz się jaki filtr kabinowy wybrać, to na początek, określ, do czego go potrzebujesz. Rozmiary filtrów wewnętrznych różnią się i zależą od marki samochodu. Ponadto filtry kabinowe różnią się nie tyle wymiarami, ile materiałami użytymi do ich produkcji. Zgodnie z przeznaczeniem filtry kabinowe występują w następujących odmianach:

  • papier - istnieją modele wykonane z porowatego papieru. Z powodzeniem blokuje wnikanie małych cząstek pyłu do wnętrza maszyny, tym samym oczyszczając powietrze. W tym procesie filtrowanie odbywa się wyłącznie mechanicznie, dlatego takie filtry są stosunkowo niedrogie;
  • węgiel - z reguły filtry węglowe są wykonane z tkaniny. Na nią nakłada się natryskiwanie. Takie filtry bardzo skutecznie zwalczają nieprzyjemne zapachy i neutralizują szkodliwe substancje;
  • węgiel polifenolowy - są to specjalne filtry dla osób cierpiących na alergie, których przyczyną mogą być różne substancje drażniące znajdujące się w atmosferze. Niektóre z tych filtrów są pokryte węglem aktywnym, a niektóre pokryte są polifenolem, który jest uważany za przeciwutleniacz i może skutecznie zwalczać różne rodzaje alergenów, zapobiegając ich przedostaniu się do wnętrza samochodu;
  • elektret - jest to dość drogi filtr kabinowy. Filtry te wypadają korzystnie w porównaniu z poprzednimi typami, ponieważ zawierają nie tylko warstwę powlekanego papieru, który sprzyja czysto mechanicznej filtracji, ale także pojedynczą warstwę elektrycznie naładowanych wrażliwych włókien, które przyciągają do siebie mikroskopijne cząstki, zapobiegając w ten sposób ich przedostaniu się do wnętrza pojazdu. Producenci takich filtrów twierdzą, że ich konstrukcja pozwala pomieścić 99% zanieczyszczeń, których objętość wynosi 10 mikronów i 30% zanieczyszczeń, których objętość nie przekracza jednej setnej mikrona.

 

Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) – cena

Ile kosztuje filtr kabinowy? Cena w dużej mierze zależy od jego rodzaju. Ważnym czynnikiem jest to, czy jest to filtr kabinowy węglowy, czy zwykły.

Dobrej jakości filtr możemy już kupić za kilkadziesiąt złotych. W przypadku nowoczesnych pojazdów, jeśli filtr będzie kupowany i wymieniany na na autoryzowanym salonie, to koszt całego przedsięwzięcia może wynieść nawet 800 złotych. Sama usługa będzie tu nas kosztować około 200 złotych. Najtańsze są filtry papierowe. O połowę droższe – filtry węglowe.