Fizycy na tropie zbrodni. Sprawdzili, czy można kogoś zastrzelić i nie zostać pochlapanym krwią

Fizycy postanowili to zbadać, bo zaintrygował ich przypadek zabójstwa, za które skazany został słynny producent muzyczny Phil Spector.

W lutym 2003 roku aktorkę Lanę Clarkson znaleziono martwą w posiadłości słynnego producenta muzycznego Phila Spectora, który w trakcie swej długiej kariery współpracował m.in. z The Beatles i Ramones. Przyczyną śmierci kobiety była jedna rana postrzałowa głowy.

Sprawa była złożona, bowiem na broni nie znaleziono odcisków palców podejrzanego. Podczas procesu koronnym dowodem stała się biała marynarka, którą Spector miał na sobie w czasie, gdy doszło do śmierci Clarkson. Było na niej zaledwie kilka kropel krwi aktorki, a według obrońcy musiało to oznaczać, że zabójcą nie był Spector. Dlaczego? Gdyby to on strzelał, jego marynarka powinna być cała pochlapana krwią. Siła uderzenia pocisku wyrzuca krew w stronę, z której nadszedł pocisk. Przynajmniej tak dotychczas sądzono.

Mimo wątpliwości ława przysięgłych i tak uznała Spectora za winnego. W 2008 roku został skazany za zabójstwo na dożywocie. Zmarł w więzieniu w tym roku z powodu powikłań po zakażeniu koronawirusem.

Krwawe eksperymenty fizyków

Prof. Alexander Yarin z University of Illinois w Chicago oglądał proces Spectora. I zastanawiał się, czy to możliwe, by marynarka zabójcy pozostała czysta. Wraz z innymi fizykami, dr. Jamesem Michaelem i dr. Danielem Attingerem z Iowa State University, zaczęli analizować to zjawisko z fizycznego punktu widzenia.

Badacze odkryli, że kluczem do zagadki są gazy, które uchodzą z hamulców wylotowych broni palnej (nazywanych czasem osłabiaczami odrzutu). Uwalniają się one w formie gwałtownych wirów. Te zaś, jak wynika z badań fizyków, odrzucają krople krwi od strzelającego. – Z moim doktorantem Gen Li przeprowadziliśmy symulacje. Wynika z nich, że istnieją scenariusze, w których krople całkowicie są odbijane przez gazy i lądują za ofiarą. Dalsze eksperymenty dr Michaela to potwierdziły – mówi Yarin.

Jak stwierdzili badacze, zabójca może stanąć w takiej pozycji lub pod takim kątem, że krew całkowicie go ominie. To tłumaczy przypadek marynarki Spectora. Mógł być winny zabójstwa Lany Clarkson, a czysta marynarka o niewinności nie przesądzała. – Uważam, że jest wyjaśnienie, dlaczego była w zasadzie czysta. I jest to wyjaśnienie, które ma podstawy fizyczne – podkreśla Yarin.

Badacze planują dalsze doświadczenia

Fizycy postanowili kontynuować badania nad skutkami postrzałów. – Chcielibyśmy to zgłębić, gdyż jest wiele czynników, które wchodzą w grę. Na przykład skóra nie ma aż tak istotnego wpływu, ale kości mogą mieć już znaczący – mówi Yarin. W przypadku ran postrzałowych głowy opóźnia to rozpryskiwanie się krwi. Samych strumieni, ze względu na skurcze serca i tętnic, może zaś być kilka. – Jest mnóstwo zjawisk, które występują przy ranach postrzałowych. Chcielibyśmy je zbadać i lepiej zrozumieć – mówi Yarin.

Na razie badacze opublikowali w magazynie „Physics of Fluids” dwie prace na temat tego zjawiska – jedną opisującą symulacje, a drugą: wyniki eksperymentów. Badania finansowano z budżetu amerykańskiego National Institute of Justice, zajmującego się badaniami z dziedziny kryminologii i kryminalistyki.

Źródło: UIC, Physics of Fluids.