Naukowcy z Aalto University wykorzystali grę VR, śledzenie ruchu gałek ocznych i uczenie maszynowe, aby wykryć ADHD. To potencjalnie nowe narzędzie do precyzyjniejszej diagnostyki deficytów uwagi, a także innych zaburzeń psychicznych, takich jak autyzm.
Jak wykryć ADHD?
ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to zespół neurorozwojowych zaburzeń psychicznych objawiający się znacznymi problemami z funkcjami wykonawczymi. ADHD to powszechne zaburzenie, które dotyka ok. 6 proc. dzieci na świecie. Pomimo dekad poszukiwania markerów ADHD, diagnostyka tego zaburzenia wciąż opiera się na niedoskonałych kwestionariuszach, wywiadach i obserwacjach. To powoduje, że wiele wyników jest niejednoznacznych, a diagnozy nietrafione.
Zespół uczonych z Aalto University stworzył grę VR o nazwie EPELI, która może być wykorzystywana do oceny objawów ADHD u dzieci poprzez symulację sytuacji z życia codziennego.
Czytaj też: ADHD masz wypisane w oczach. Rutynowe badanie wykryje zaburzenia neurorozwojowe
W nowym badaniu wzięło udział 37 dzieci zdiagnozowanych z ADHD i 36 dzieci w grupie kontrolnej. Grali oni w EPELI i grę Shoot the Target, w której gracz ma zlokalizować obiekty w środowisku i “strzelać” do nich, patrząc na nie.
Dr Liya Merzon z Aalto University mówi:
Śledziliśmy naturalne ruchy oczu dzieci podczas wykonywania różnych zadań w grze VR i okazało się to skutecznym sposobem wykrywania objawów ADHD. Wzrok dzieci z ADHD dłużej zatrzymywał się na różnych obiektach w otoczeniu, a ich spojrzenie szybciej i częściej przeskakiwało z jednego miejsca na drugie. Może to wskazywać na opóźnienie w rozwoju układu wzrokowego i gorsze przetwarzanie informacji niż u innych dzieci.
Ważną częścią gry jest jej wartość motywacyjna. Dzieci uważają grę za bardziej interesującą niż standardowe testy neuropsychologiczne. Gra EPELI jest dostępna dla lekarzy i psychiatrów dziecięcych.
Dr Topi Siro z Aalto University dodaje:
Gra dostarcza listę zadań, które symulują codzienne życie, takie jak mycie zębów i jedzenie banana. Gracz musi pamiętać o tych zadaniach, mimo rozproszenia uwagi w otoczeniu, np. włączonego telewizora. Gra mierzy wszystko: ile dziecko klika na kontrolki i jak sprawnie wykonuje zadania. Sprawność koreluje z codziennym funkcjonowaniem, podczas gdy dzieci z ADHD często mają z tym problemy.
Naukowcy przewidują szersze zastosowanie gier VR. Poza oceną objawów, mogą być one wykorzystane do rehabilitacji ADHD. Uczeni chcą stworzyć terapię opartą na gamifikacji, która może pomóc dzieciom z ADHD ekscytować się robieniem rzeczy, których do tej pory nie robiły.
Czytaj też: Zajrzeli do mózgów dzieci z ADHD. Różnice były widoczne gołym okiem
Istnieją już potencjalne zastosowania EPELI w ocenie szerokiego zakresu trudności w codziennych wyzwaniach. Można ją wykorzystać do pomiaru problemów z planowaniem i elastycznością emocjonalną u osób z autyzmem. Niewykluczone, że gra może pomóc w wykrywaniu wczesnych objawów choroby Parkinsona i Alzheimera.