Historyczne spotkanie z kometą

6 sierpnia około południa czasu polskiego sonda kosmiczna Rosetta weszła na orbitę komety 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Rosetta, czyli sonda Europejskiej Agencji Kosmicznej w końcu zbliżyła się do komety po odbyciu lotu, który trwał ponad dekadę. 6 sierpnia 2014 to wielki finał misji tej sondy, ukoronowanie długoletniej pracy naukowej i szczegółowego planowania.

Po przebyciu 6,4 mld kilometrów, Rosetta zbliżyła się do komety. Ok. godz.12 weszła na jej orbitę. Na początku będzie orbitować ok. 100 km od komety. Potem wystrzeli w jej kierunku próbnik i nastąpi seria badań i eksperymentów. Zebrane informacje pozwolą naukowcom zbadać pochodzenie komet, ustalić związki zachodzące w materii międzygwiezdnej oraz ich wpływ na powstanie Układu Słonecznego.

Rosetta to pierwsza sonda kosmiczna, która wyśle lądownik na kometę i będzie towarzyszyła komecie w wejściu do naszego wewnętrznego Układu Słonecznego i obserwowała z bliska, jak kometa zmienia się pod wpływem Słońca.

Transmisja Europejskiej Agencji Kosmicznej na żywo:

Watch live streaming video from eurospaceagency at livestream.com

Europejska Agencja Kosmiczna wystrzeliła Rosettę 2 marca 2004 roku. Od tamtej pory ścigała ona kometę 67P/Churyumov-Gerasimenko. Jako że sonda sama nie jest w stanie osiągnąć prędkości komety, przez wszystkie te lata ukończyła trzy przeloty obok Ziemi i jeden obok Marsa.

W ten sposób budowała prędkość, wykorzystując siłę przyciągania planet. W 2011 roku, by zaoszczędzić potrzebną energię, sonda została wprowadzona w stan hibernacji. Po dwóch latach Rosetta została wybudzona ze stanu uśpienia.