Autorzy badania, naukowcy z Uniwersytetu w Vermont zidentyfikowali i przeanalizowali 100 tys. najczęściej używanych słów w języku pisanym i mówionym, wykorzystywanych w programach telewizyjnych, mediach społecznościowych, tekstach piosenek, magazynach i tytułach filmów. Badacze wzięli pod uwagę 10 najpopularniejszych języków na świecie.

Następnie poproszono osoby, dla których był to język ojczysty o ocenę wymienionych słów i przyznanie im odpowiedniej rangi od 1 do 9, gdzie 1 oznacza negatywne zabarwienie emocjonalne, 5 - zabarwienie obojętne i 9 - najbardziej pozytywne.

- Nasze badania wskazują, że we wszystkich najpopularniejszych językach świata ludzie chętniej posługują się słowami o pozytywnym zabarwieniu emocjonalnym niż o negatywnym - tłumaczy jeden z autorów. 

Ponadto badacze zaobserwowali, że niektóre języki są "szczęśliwsze" niż inne. "Najbardziej pozytywnym" językiem - czyli mającym najwięcej popularnych słów o zabarwieniu pozytywnym - okazał się hiszpański. W pierwszej piątce "pozytywnych" języków znalazły się także portugalski, angielski i indonezyjski. Zdaniem naukowców pozytywne tendencje języka wskazują, że ewolucja człowieka sprzyjała słowom, które wspierały poczuciu wspólnoty i społecznej spójności. Wyniki badań opublikowano w magazynie Proceedings of the National Academy of Sciences.

Czytaj więcej: