Ekologiczny autobus 7700 Hybrid bazuje na wersji najnowszego miejskiego autobusu Volvo 7700. Kombinacja tradycyjnego silnika wysokoprężnego z silnikiem elektrycznym zwiększa oszczędność paliwa, a zarazem zmniejsza emisję szkodliwych substancji. Dlatego też rozwiązanie takie ma sens zwłaszcza w przypadku miejskich autobusów. Po pierwsze, w transporcie miejskim pojazdy przemierzają codziennie spore odległości,  przy dużych rocznych przebiegach koszt autobusu-hybrydy może się więc całkowicie zwrócić. Po drugie, ze względu na swoje rozmiary autobusy zużywają o wiele więcej paliwa, czego następstwem jest olbrzymia ilość niezbyt przyjaznych środowisku spalin.  

          7700 Hybrid zużywa o 30% mniej paliwa, niż podobny autobus zasilany silnikiem diesla, a co za tym idzie, emituje o 30% mniej dwutlenku węgla. Znacznemu zmniejszeniu – o 40-50% – ulega również emisja cząstek stałych i tlenków azotu. Miejsce standardowego dla modelu 7700 9-litrowego silnika o spalaniu wewnętrznym zajął w 7700 Hybrid niewielki 5-litrowy diesel, wspomagany potężnym silnikiem elektrycznym. Autobus może jeździć, wykorzystując oba rodzaje silników niezależnie, a także może być napędzany dwoma silnikami jednocześnie. Ta kombinacja otrzymała nazwę I-SAM. Podobnie, jak u innych samochodów hybrydowych, akumulatory (baterie litowo-jonowe) są ładowane kosztem rekuperacji energii w czasie hamowania. Na przystankach lub światłach silnik wysokoprężny będzie się wyłączał, a po ruszeniu z miejsca autobus nabierze prędkość, wykorzystując silnik elektryczny. Dopiero po osiągnięciu prędkości 20 km/h automatycznie włączy się silnik diesla.

          Wadą autobusów hybrydowych jest ich waga - ekobusy są zazwyczaj o wiele cięższe, niż zwykłe autobusy miejskie, mogą więc pomieścić niej pasażerów. Volvo 7700 Hybrid jest natomiast tylko o 100 kg cięższy od tradycyjnych modeli, liczba pasażerów nie ulegnie więc znacznym zmianom. 

          Na razie nie wiadomo, na ile szwedzka firma wyceni zielony autobus. Producenci twierdzą jednak, że różnica w cenie pomiędzy zwykłym a hybrydowym autobusem zwróci się już w ciągu kilku lat. Pierwsze seryjne hybrydy Volvo pojawią się na rynku już w roku 2009, a rok później rozpocznie się ich masowa produkcja. Fachowcy z firmy Volvo zapowiadają już, że niedługo rozpoczną prace nad napędem hybrydowym ciężarówek i pojazdów budowlanych. JSL

źródło: www.volvo.com