Ile mamy komórek w organizmie? Te liczby nie są przypadkowe!

Nowe badania wskazują, że liczby poszczególnych komórek w naszym organizmie nie są przypadkowe. O tym, których jest mniej, a których więcej, decydują prawa matematyki, dzięki czemu nasze ciało znajduje się w stanie równowagi.
Ile mamy komórek w organizmie? Te liczby nie są przypadkowe!

Do tej pory mówiło się, że organizm człowieka zbudowany jest z ok. 100 bilionów komórek, a łańcuch powstały z ich połączenia pozwoliłby na 50-krotne otoczenie Ziemi na równiku. Nowo przeprowadzone badania doprecyzowują tę obserwację. Kluczowa jest bowiem specjalizacja poszczególnych komórek – tak, by w konkretnym miejscu i czasie wykonywały konkretne funkcje.

Czytaj też: Matematyka królową nauk i całej przyrody. Znaleziono odpowiedź na bardzo ważne pytanie

Międzynarodowy zespół naukowców opublikował w PNAS kompleksowe badanie dotyczące liczby pojedynczych komórek każdego typu w naszych ciałach. Wnioski są niezwykle interesujące, bo wskazują, że wszystkie są one matematycznie uzasadnione, dzięki czemu organizm znajduje się w homeostazie (wewnętrznej równowadze).

Liczby poszczególnych komórek to jedno, ważne też są ich rozmiary

Z kompleksowej analizy ponad 1500 opublikowanych źródeł wynika, że większość dorosłych mężczyzn zawiera łącznie około 36 bilionów komórek, podczas gdy dorosłe kobiety mają zwykle około 28 bilionów komórek. Dla porównania, 10-letnie dziecko ma około 17 bilionów. Ale nie liczby są tu najważniejsze. Okazuje się, że jeżeli podzielilibyśmy komórki na kategorie na podstawie ich wielkości, każda z nich miałaby mniej więcej taki sam udział w masie ciała.

Czytaj też: To matematyka steruje biologią! Coraz bliżej odkrycia największej tajemnicy życia

Wydaje się, że zachodzi naturalna równowaga, w ramach której powstaje mniej dużych komórek i więcej małych – aby zachować równe zakresy. Ponadto różnice wielkościowe w poszczególnych kategoriach były również w przybliżeniu takie same.

Liczby i biomasa poszczególnych komórek są ze sobą związane – wcześniej tego nie wiedzieliśmy /Fot. PNAS

Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że względny rozmiar najmniejszych komórek organizmu (np. erytrocytów) i największych (włókien mięśniowych) to rozstrzał jak między ryjówką a płetwalem błękitnym, jest to naprawdę intrygujące odkrycie. Można się zastanawiać, co faktycznie determinuje rozmiary komórek, ale one po prostu są takie, jak “być powinny”.

Naukowcy próbowali już wcześniej oszacować liczbę komórek w naszym ciele, a nowa liczba jest zbliżona do poprzednich. Nigdy wcześniej jednak nie próbowano uwzględnić także porównawcze rozmiary komórek. Przyszłe badania będą miały na celu sprawdzić, w jaki sposób nasze ciała regulują wielkość i liczbę komórek, które decydują o tym, kim jesteśmy, oraz w jaki sposób ta regulacja pomaga naszemu organizmowi zachować zdrowie i prawidłowy wzrost. Naukowcy mają nadzieję, że ich odkrycia będą przydatne w wielu różnych badaniach z zakresu biologii – i mając to na uwadze, wszystkie dane z analizy są teraz dostępne za darmo w ramach otwartego dostępu.