Jaguar: historia marki

Jaguar jest obecny na rynku od 1922 roku. Firma założona przez Williama Lyonsa na początku zajmowała się produkcją wózków pasażerskich do motocykli. W tamtych czasach takie rozwiązanie było nie tylko praktyczne, ale i modne. 

5 lat później profil działalności Swallow Sidecar Company, bo taką nazwę nosiło wówczas przedsiębiorstwo, poszerzył się o produkcję aluminiowych nadwozi dla różnych marek z rynku brytyjskiego. 

Pierwszy samochód firmy – model SS1 – powstał w 1931 roku. W 1933 roku firma Swallow Side Company zmieniła nazwę na SS Cars Ltd. Nazwa Jaguar pojawiła się w 1935 roku, gdy zadebiutował sportowy model SS 100. Na tle konkurencji maszyna wyróżniała się aerodynamicznym nadwoziem, wysoką mocą i prędkością. Te cechy przez lata definiowały kolejne modele Jaguara. 

W trakcie II wojny światowej, producent powrócił do korzeni, zajmując się produkcją przyczep motocyklowych na potrzeby armii. W 1945 roku, gdy działania wojenne dobiegły końca, nazwa firmy została zmieniona na Jaguar Cars Ltd. Poprzednia budziła skojarzenia hitlerowskimi oddziałami. 

W 1948 roku, debiutu doczekał się model XK120. Sportowa maszyna dysponowała mocą 160 KM, co w tamtych czasach stanowiło rezultat godny podziwu. 2 lata później, w sprzedaży pojawiła się luksusowa limuzyna Mark VII.

 

Jaguar dobrze radził sobie w segmencie aut sportowych i luksusowych, jednak w portfolio brytyjskiego producenta brakowało nieco tańszego (ale wciąż luksusowego) modelu, który mógłby napędzić sprzedaż. Takie zadanie postawiono przed modelem Mark I. Opracowanie nowej limuzyny pochłonęło milion funtów, ale opłaciło się – czterodrzwiowy samochód był bardzo innowacyjną konstrukcją, wykorzystującą niezależne zawieszenie kół przednich i samonośne nadwozie. Gotowy samochód zaprezentowano w 1955 roku. 

W latach 50. Jaguar był mocno zaangażowany w sport motorowy. W 1951 roku model C-Type jako pierwszy przekroczył linię mety prestiżowego wyścigu długodystansowego  24h Le Mans. W latach 1955-1957 rywalizację zdominował model D-Type.  

W 1960 roku Jaguar przejął większość udziału koncernu Daimler Motor Company. Rok później zaprezentowany został model E-Type, który dziś wielu ekspertów tytułuje mianem najpiękniejszego samochodu w historii. 

W 1966 roku przedsiębiorstwo połączyło się z British Motor Company. 2 lata później firma zmieniła nazwę na British Leyland Corporation. Partnerstwo przetrwało aż do 1984 roku kiedy w wyniku prywatyzacji Jaguar odłączył się i został niezależną marką.

W 1968 roku na rynku pojawił się model XJ6, który zapoczątkował serię kultowych limuzyn. 

W 1989 roku firma została kupiona przez Forda. Pod batutą nowego właściciela powstało wiele nowych modeli, z których nie każdy zdobył sympatię nabywców - Jaguar S-Type był krytykowany za nieco ociężały design, nawiązujący do historycznych modeli marki, z kolei modelowi X-Type zarzucano zbyt bliskie pokrewieństwo z modelem Mondeo, sygnowanym błękitnym owalem.

W czasach mariażu z Fordem powstało jednak kilka modeli, które dziś uważane są za kultowe. Jednym z przykładów jest Jaguar XJ220. Prace nad supersportowym samochodem rozpoczęły się w 1988 roku, ale gotowy pojazd zaprezentowano dopiero 4 lata później. Liczba 220 w nazwie oznacza prędkość maksymalną, wyrażoną w milach. Dwumiejscowa maszyna mogła pędzić 350 km/h, a do pierwszej setki rozpędzała się w czasie krótszym niż 4 sekundy.

W latach 90. powstały też bardzo udane modele klasy GT - XK-8 i mocniejszy wariant, czyli XKR. Samochód występował w wersji coupe i cabrio. Drapieżna sylwetka, której jednak nie można było odmówić elegancji, przypadła do gustu klientom.

W 2008 roku luksusowa marka znalazła się w posiadaniu indyjskiego koncernu Tata Motors. Pod nowym kierownictwem, Jaguar przeszedł prawdziwą rewolucję. Nowe modele zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu, a ich stylistyka dalece odbiegała od konserwatywnego, brytyjskiego wzornictwa. W ofercie Jaguara pojawiły się też SUV-y i crossovery. 

 

Jaguar: oferta

Jaguar ma w swoim portfolio samochody skrojone pod gusta i potrzeby różnych klientów, których łączy jedno – chęć posiadania luksusowego samochodu o niebanalnej stylistyce.

Oferta Jaguar Polska obejmuje limuzyny, SUV-y i sportowe coupe. Stawkę otwiera model XE – limuzyna klasy średniej, na rynku konkurująca z BMW serii 3, Mercedesem klasy C i z Audi A4. Nad nią plasuje się Jaguar XF  rywal BMW serii 5, Mercedesa klasy E i Audi A6. Flagowym okrętem marki pozostaje super-luksusowa limuzyna XJ, reprezentująca segment F, tak jak BMW serii 7, Mercedes klasy S i Audi A8.

Najniżej w klasie SUV-ów pozycjonowany jest Jaguar E-PACE – model kompaktowy. Bardziej wymagający klienci mogą wybrać znacznie większy model F-PACE. Na szczycie plasuje się Jaguar I-PACE, wyposażony w całkowicie elektryczny napęd. 

Co dla miłośników mocniejszych wrażeń ma do zaoferowania Jaguar? Samochód sportowy F-Type to coupe o pięknej linii nadwozia, zapewniający bardzo dobre osiągi. W ofercie znajdują się też modele z linii SVR – F-PACE, F-Type i topowy XE SV Project 8, bazujący na sedanie średniej klasy.

 

Jaguar: ile kosztuje?

Jaguar to marka premium, co znajduje odzwierciedlenie nie tylko w luksusowym wyposażeniu samochodów spod znaku dzikiego kota, ale także w cenniku. Najtańszy model w ofercie – Jaguar XE – został wyceniony na minimum 187 tys. zł. Model XF, w wersji sedan, kosztuje minimum  200 tys. zł. Wariant kombi (Sportbrake) Został wyceniony na 221 tys. zł. Flagowa limuzyna XJ startuje od kwoty 430 tys. zł. 

Za najmniejszego SUV-a w ofercie – model E-PACE - klienci muszą zapłacić minimum 160 tys. zł. Cennik luksusowego F-PACE otwiera kwota 200 tys. zł. Elektryczny I-PACE został wyceniony na ok. 360 tys. zł.

Należy pamiętać, że podane ceny dotyczą samochodów w wersji bazowej. Jeżeli kupujący "zapomni się", korzystając z konfiguratora, koszt zakupu poszczególnych modeli może być znacznie wyższy, tym bardziej, że ceny opcjonalnego wyposażenia są wysokie, tak jak w przypadku konkurencyjnych marek premium. 

 

Jaguar: ciekawostki

Do 1935 roku samochody Jaguar były sprzedawane pod marką SS. 10 lat później nazwa przedsiębiorstwa SS Cars została zmieniona na Jaguar Cars Ltd, by nie budziła skojarzeń z nazistowskimi oddziałami.

Do 2002 roku najbardziej luksusowe limuzyny Jaguara nosiły nazwę Daimler.

Według zapowiedzi producenta Jaguar XJ220 miał być wyposażony w jednostkę V12 i napęd na 4 koła. Klienci, którzy wpłacili zaliczki, otrzymali jednak samochód z podwójnie doładowaną jednostką V6, której moc trafiała na koła osi tylnej.

Pierwszym Jaguarem z nadwoziem kombi był model X-Type, który bazował na znacznie bardziej pospolitym Fordzie Mondeo. 

W 2018 roku w Belgii odnaleziono jeden z trzech wyprodukowanych egzemplarzy Jaguara XK140 z nadwoziem sygnowanym przez Michelotti. Samochód stał w szopie, a obok niego inne cenne zabytki.

Jaguar I-PACE to pierwszy samochód w historii, któremu przyznano nagrodę samochodu roku w trzech kategoriach.

 

Jaguar: nagrody

Jaguar to synonim luksusu, prestiżu i dobrego smaku, nie dziwi zatem fakt, że brytyjskie maszyny stają się laureatami wielu prestiżowych nagród. Poniżej wymieniamy kilka najważniejszych tytułów, które przypadły w udziale autom z logo dzikiego kota:

  • 2007 – nagroda Design award w plebiscycie magazynu Autocar dla modelu XF,
  • 2007 – tytuł Samochód koncepcyjny roku w plebiscycie magazynu projektantów Car Styling dla modelu C-XF,
  • 2011 – tytuł 2011 Sports of the Year w plebiscycie magazynu Auto Bild Sportscar dla modelu XKR-S,
  • 2011 – tytuł Best Car w plebiscycie magazynu Auto Motor und Sport dla modelu XF,
  • 2017 – tytuł World Car of the Year dla modelu F-PACE,
  • 2017 – tytuł World Car Design of the Year dla modelu F-PACE,
  • 2019 – tytuł World Car of the Year dla modelu I-PACE,
  • 2019 – tytuł World Car Design of the Year dla modelu I-PACE,
  • 2019 – tytuł World Green Car of the Year dla modelu I-PACE.