10. ODNOSIĆ SUKCESY. W naszym społeczeństwie istnieje tendencja do pomniejszania siebie, niemal przepraszania za swoje osiągnięcia i radość. Nie ma nic złego w radowaniu się swoimi osiągnięciami.
 

DOBRE RELACJE Z SZEFEM

Co to dla ciebie znaczy – żyć dobrze z szefem? Między pracownikiem a przełożonym istnieje relacja zależności – czyli szef oczekuje i ma prawo oczekiwać od ciebie pewnych zachowań, bo jest odpowiedzialny za projekty czy całą firmę. Czasem jednak te oczekiwania mijają się z twoimi potrzebami i oczekiwaniami wobec niego. Każde z was ma swoje cele, które chce osiągnąć – szef chce, żebyś został po godzinach i zrobił raport, a ty masz inne plany; ty chcesz szybko awansować, a szef awansuje kogoś innego itp. „Taka sytuacja sprzeczności nie jest niczym dziwnym i nienaturalnym – mówi dr Joanna Rajang w jednym ze swoich kursów o asertywności „Jak dogadać się z szefem – Sama z siebie nie jest też niczym szkodliwym dla waszej relacji, jeżeli jednak potrafcie tą sytuacją zarządzać”. A co ty jako pracownik możesz zrobić, żeby wpłynąć na poprawę relacji z szefem i zarazem dbać o siebie jako pracownika? Po pierwsze spójrz na relacje z szefem długofalowo – jedna sytuacja konfliktowa nie przesądza o waszej relacji. Pamiętaj też o tym, że masz prawo wyrażać swoje oczekiwania wobec szefa, szef ma prawo nie spełnić twoich oczekiwań. Po drugie weź odpowiedzialność w swoje ręce i zmieniaj to, na co masz wpływ – czyli swoje zachowania, myśli i odczucia wobec szefa. Jeśli będziesz utrzymywać, że szef jest jedynym winnym waszej złej relacji i on powinien zmienić swoje zachowania – w dalszym ciągu będzie ci trudno z nim się dogadać. Po trzecie tak długo, jak będziesz o sytuacjach konfliktowych z szefem myśleć z jego perspektywy – „to on źle się odezwał”, „to on źle rozdzielił zadania”, „to on mnie nie motywuje”, „on jest niesprawiedliwy” – tak długo nie będziesz w stanie zmienić czegokolwiek.

Jeśli więc chcesz poprawić stosunki z przełożonym, zmień perspektywę patrzenia na waszą relację – spójrz na nią z boku, jak widz i ekspert. Gdy już się odnajdziesz w tej nowej perspektywie, zapraszam cię do kolejnego ćwiczenia.

O CO JESZCZE MOŻESZ ZADBAĆ, ŻEBY DOSKONALIĆ SWOJĄ ASERTYWNOŚĆ

To oczywiste, że dobre relacje są jednym z podstawowych czynników, które sprawiają, że chce się nam z kimś współpracować. Zbierając rady wielu trenerów i psychologów, którzy asertywność traktują jako obszar szerszy niż bronienie swoich granic, przygotowałam listę rad, które pomogą ci efektywnej wdrażać asertywność w swoich relacjach.

Wejdź w czyjeś buty – zastanawiaj się, jak wygląda sytuacja z czyjeś perspektywy, bo często ludzie nie mają złych intencji, widzą po prostu sytuację inaczej, na innych rzeczach im zależy albo mają inne informacje niż ty. Nie oczekuj, że inni będą czytać w twoich myślach – to nie fair. W ten sposób uniemożliwiasz innym odniesienie się do twoich oczekiwań, poznanie cię i wzięcie współodpowiedzialności za waszą relację. Mów otwarcie o swoich potrzebach.

Nie czytaj w czyichś myślach i nie zakładaj z góry, że wiesz, jak ktoś się zachowa – możesz ewentualnie to przewidywać. Twój sposób komunikowania się oczywiście ma wpływa na czyjeś zachowanie, ale ludzkie reakcje są naprawdę indywidualne. Reaguj od razu – nie czekaj z informacją zwrotną, aż nagromadzi ci się mnóstwo żalu i złości. Wyrzucenie komuś wszystkiego na raz, co „zrobił źle”, jest nie w porządku, bo odbiera mu możliwość zmiany swojego zachowania. Przestrzegaj tej zasady w pracy, szczególnie, jeśli zarządzasz ludźmi.

Negocjuj rozwiązania – negocjacje w pracy i w biznesie to rzecz normalna, dlatego nastaw się na szukanie rozwiązań, w których można zmaksymalizować zyski obu stron – zwłaszcza, kiedy decydujesz się nie spełnić czyjejś prośby. Nie jesteś odpowiedzialny za czyjeś uczucia i zachowanie – możesz mieć na nie wpływ, ale nie jesteś za nie odpowiedzialny. Twoja odmowa, zadbanie o siebie, prośba itp. mogą powodować w innych bunt, opór, złość czy smutek, zwłaszcza jeśli wcześniej nie zachowywałeś się asertywnie. Reakcja innych nie jest wyznacznikiem poziomu twojej asertywności.

Asertywność nie gwarantuje, że zawsze dostaniesz to, czego chcesz. Wyrażając prośby, miej na uwadze, że ktoś ma prawo nie chcieć ich spełniać. Kiedy wprowadzasz zachowania asertywne do komunikacji, nastaw się na to, że inni będą zaskoczeni, mogą reagować agresywnie czy sarkastycznie. To naturalne – ludzie reagują na zmiany często lękiem i atakiem, bo to dla nich nowe. Ale warto nie odpuszczać i dać ludziom szansę przejść razem z nami przez tę zmianę i przygotować się na takie reakcje. W asertywności nie zawsze jest przyjemnie, ale jest szczerze i transparentnie. Asertywne komunikaty pozwalają na spieranie się z poszanowaniem i dbaniem o relacje.

WIEDZIEĆ WIĘCEJ
MARIA KRÓL-FIJEWSKA I PIOTR FIJEWSKI „ASERTYWNOŚĆ MENEDŻERA” PWE, 2013
AGNIESZKA WRÓBEL „ASERTYWNOŚĆ NA CO DZIEŃ” EDGARD, 2011
JOANNA RAJANG „DOJRZEWANIE DO ASERTYWNOŚCI” UKW, 2008