1. Unikaj pracy w firmach, w których panują niejasne zasady i chaos kompetencyjny

oraz w takich, które są znane z ogromnej presji wywieranej na pracowników – takie sytuacje sprzyjają powstaniu zjawiska mobbingu.

 

2. Podejmując pracę, dbaj o to, by mieć dokładnie zdefiniowany zakres obowiązków.

Jeśli później dostajesz nowe obowiązki drogą ustną, spisz je, wyślij notatkę do przełożonego i poproś o ich potwierdzenie. Jeśli ktoś domaga się od ciebie spełniania obowiązków, na które się wcześniej nie umawialiście, masz prawo odmówić albo negocjować zakres twoich zadań.

 

3. Jeśli z doświadczenia wiesz, że w relacji z autorytetem czujesz się niepewnie jesteś skłonny brać winę zawsze na siebie, nie potrafisz odmawiać – warto odbyć terapię.

Poczujesz się pewniej w relacji z przełożonym i będziesz lepiej potrafił bronić swoich praw.

 

4. Bycie wzorowym pracownikiem nie chroni przed mobbingiem. Większą ochronę da ci zdrowa samoocena.

Szybciej zauważysz i nazwiesz po imieniu to, że ktoś przekracza twoje granice i łamie zasady, na jakich zgodziłeś się podjąć pracę.

 

5. Zauważając pierwsze oznaki ignorowania cię, podważania twoich kompetencji – sprawdzaj, czy były zamierzone, czy nie.

Zobacz, jak zareaguje druga strona, gdy zaprotestujesz czy poprosisz o wyjaśnienie. Potrafi przeprosić? Zmienia zachowanie? Czy mówi ci, co dokładnie jest nie tak, czy zostawia cię z niczym albo rzuca np.: „już ty doskonale wiesz, o co chodzi”. Jak reaguje, gdy prosisz o precyzyjną informację, co masz robić inaczej?