Jak wymienić koło w samochodzie: jak rozpoznać złapaną gumę?

Jak wymienić koło? Najpierw zastanówmy się, nad objawami, które wskazują na konieczność wykonania tej czynności. Nagła utrata powietrza w oponie najczęściej związana jest z jej uszkodzeniem. Wystarczy wjechać z dużą prędkością w wyrwę w jezdni, by opona nadawała się już tylko do wyrzucenia. W takim przypadku, skutki uszkodzenia odczujemy niemal natychmiast.

Problem w tym, że gdy dojdzie do przebicia w następstwie najechania na ostry przedmiot, który przez cały czas tkwi w oponie, powietrze może uchodzić stopniowo i przez dłuższy czas, zanim osiągnie krytycznie niski poziom. W takim przypadku, czujność kierowcy jest uśpiona, bo stopniowo przyzwyczaja się do ulegających pogorszeniu właściwości jezdnych. Identycznie wygląda to w sytuacji, gdy powietrze uchodzi z powodu skrzywienia obręczy.

Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów, który wskazuje na przebicie opony, jest samoczynne skręcanie pojazdu w jedną stronę. Auto zaczyna "ściągać", a utrzymanie prostego kierunku jazdy wymaga nieustannych korekt toru. Oprócz tego, często można usłyszeć charakterystyczny dźwięk, przypominający dudnienie. Jeżeli kierowca jakimś cudem przegapi te objawy, z pewnością zwróci uwagę na wyraźne pogorszenie osiągów - jeżeli w jednym  kół nie ma powietrza, wzrastają opory toczenia, więc samochód inaczej zareaguje na dodani gazu, zwłaszcza gdy jest wyposażony w niezbyt mocny silnik.