Jak wymienić płyny w samochodzie: olej silnikowy i do skrzyni biegów

Jak wymienić płyny w samochodzie? Zacznijmy od podstaw, czyli od środków smarnych w jednostce napędowej i w skrzyni biegów. Gdy interwał wymiany będzie regularnie zaniedbywany, żywotność mechaniczna auta ulegnie znaczącemu skróceniu, a koszt napraw będzie wysoki, w przypadku starszych aut - często nieopłacalny. 

Wymiana oleju w silniku powinna być wykonywana co 10-15 tys. km lub po roku od ostatniej wymiany. Zdarza się, że producent znacząco wydłuża interwał wymiany (w niektórych przypadkach, wymiana oleju w silniku jest zalecana nawet co 35 tys. km), jednak nie brakuje przykładów na to, do czego może doprowadzić zbyt optymistyczne podejście do tej kwestii. Skrócenie częstotliwości z całą pewnością nie zaszkodzi autu, przeciwnie - może znacząco wydłużyć żywotność silnika. 

W pierwszej kolejności, należy ustalić potrzebną ilość płynu. Warto kupić nieco większą butelkę, uwzględniając ewentualne dolewki od wymiany do wymiany. Aby pozbyć się zużytego oleju, samochód należy ustawić na płaskiej powierzchni, zapewniając sobie dostęp do podwozia - korek spustowy miski olejowej jest umieszczony na jej spodzie. Wymianę oleju najlepiej przeprowadzić w garażu z kanałem, na podnośniku lub rampach. Zanim przystąpimy do tej czynności, trzeba rozgrzać jednostkę napędową. Dzięki temu, stary olej wycieknie szybciej.

Olej wymienia się na wyłączonym silniku. Należy przygotować gumowe rękawiczki, pojemnik o odpowiedniej pojemności (na zużyty olej), klucz dostosowany do rozmiaru śruby spustowej i klucz do odkręcenia filtru oleju. Korek odkręcamy, dociskając go do miski. Gdy będzie całkowicie wykręcony, wyciągamy go jednym szybkim ruchem.

Kiedy zużyty olej całkowicie spłynie do przygotowanego wcześniej naczynia, należy je przesunąć pod filtr oleju. Element ten specjalnym kluczem (lub kluczem płaskim o właściwym rozmiarze) i usuwamy wraz z uszczelką. Oczyszczamy miejsce jego mocowania, nową uszczelkę smarujemy świeżym olejem i wkręcamy nowy filtr, do momentu, aż zacznie stawiać wyraźny opór. 

Przy okazji wymiany oleju, warto zmienić podkładkę uszczelniającą korka spustowego. Następnie, zakręcamy śrubę i przez właściwy otwór - nalewamy nowy olej. Uwaga - nie należy od razu wlewać całej zawartości butelki. Zalewamy 3/4 planowanej wartości i czekamy kilka minut, aż olej rozprowadzi się w jednostce napędowej. Po sprawdzeniu jego stanu, uzupełniamy poziom tak, aby na bagnecie nieznacznie przekraczał połowę skali. Uruchamiamy silnik na kilka minut, wyłączamy i ponownie sprawdzamy stan.

Olej w skrzyni biegów (manualnej) wymieniamy rzadziej, najczęściej co 50-60 tys. km, chyba że producent przewidział inny interwał. W tym celu, należy przygotować taki sam zestaw narzędzi i przyborów, co w przypadku wymiany oleju silnikowego (z pominięciem klucza odkręcającego filtr). Do listy dodajemy specjalną strzykawkę z wężykiem, która służy do nalewania świeżego oleju. Przed wykonaniem czynności, rozgrzewamy samochód i ustawiamy go na płaskim podłożu.

W pierwszej kolejności, odkręcamy korek wlewowy, następnie - spustowy. Gdy zużyty olej spłynie, nalewamy dokładnie odmierzoną ilość świeżego płynu, uprzednio wymieniając uszczelkę korka spustowego i zakręcając otwór spustowy. Po wykonanej operacji, wymieniamy uszczelkę korka wlewowego i zakręcamy otwór. 

Uwaga - w niektórych skrzyniach biegów znajdziemy trzy otwory, a w innych - nie znajdziemy żadnego! Przed wymianą, należy upewnić się, jak taka procedura powinna wyglądać w przypadku danego modelu auta.