Doświadczeniem, które pomaga wejść w skórę drugiej osoby, jest zaczerpnięta z psychologii Gestal „tech nika pustego krzesła”. Metoda ta jest wykorzystywana w terapii czy coachingu głównie w sytuacjach, kiedy klient chce rozwiązać z kimś konflikt, wyjaśnić trudną sytuację czy nauczyć się jaśniej wyrażać swoje potrzeby i emocje w stosunku do konkretnych osób.

Istotą tego doświadczenia jest odegranie trudnej rozmowy – ale aktor jest tylko jeden – to klient sam prowadzi dialog, będąc raz sobą, a raz drugą osobą. Dzięki odgrywaniu swojego rozmówcy możemy zobaczyć sytuację z jego perspektywy, poczuć jego emocje i poznać potrzeby.

Jeśli chcesz tego doświadczyć, przeczytaj poniższą instrukcję.

→ Pomyśl o jakiejś osobie, z którą jest ci trudno dogadać się, z którą chcesz coś wyjaśnić lub powiedzieć jej coś ważnego.

→ Weź dwa krzesła i ustaw naprzeciwko siebie w niedużej odległości. Usiądź na jednym z nich.

→ Postaraj się poczuć obecność drugiej osoby.

Pomoże ci lepiej wczuć się w sytuację, jeśli wyobrazisz sobie ją, przypomnisz, jak wygląda, w co może być ubrana, jak siedzi itp.

→ Jakie emocje się w tobie pojawiają, kiedy siedzisz naprzeciw tej osoby?

Kiedy będziesz gotów, powiedz jej to, co chcesz powiedzieć. Bądź szczery i odważny. Powiedz o swoich prawdziwych uczuciach, swojej ocenie sytuacji lub/i relacji między wami oraz potrzebach.

Kiedy wyrazisz wszystko, co chciałeś, usiądź na miejscu swojego rozmówcy.

Co czujesz jako on, kiedy siedzisz naprzeciwko siebie? Będąc swoim rozmówcą, odpowiedz na wypowiedziany przez ciebie komunikat tak, jakbyś kontynuował rozmowę. Powiedz o swoich uczuciach, swojej ocenie sytuacji i potrzebach.

→ Kiedy skończysz, wróć na pierwsze krzesło i jako ty odpowiedz na komunikat.

Kontynuuj rozmowę do momentu, kiedy uznasz, że zostały już wypowiedziane wszystkie emocje, opinie i potrzeby.

→ Jakie masz wnioski? Co odkryłeś?