Jakie może być światło? Naukowcy wciąż poznają jego nowe możliwości

Naukowcy robią coraz dziwniejsze rzeczy z fotonami. Po co? By opracować nowe, wydajniejsze technologie.

1. ZAMROŻONE

Dzięki Einsteinowi wiemy, że nic nie może poruszać się szybciej niż światło w próżni. Nie oznacza to jednak, że fotony zawsze są takie szybkie. Uczeni manipulują nimi umiejętnie i potrafią je spowolnić, a nawet zupełnie zatrzymać! Niemieckim badaczom udało się dokonać tego przez całą minutę. Uwięzili fotony wewnątrz kryształu, a następnie uwolnili je. W przyszłości dzięki takim badaniom może powstać nowa generacja elektroniki wykorzystująca impulsy świetlne do przesyłania i zapamiętywania danych.

2. TERAHERCOWE

Fale elektromagnetyczne mają różne odmiany. Jedną z mało znanych jest tzw. promieniowanie terahercowe, mające cechy zarówno podczerwieni (a więc światła), jak i mikrofal (odmiany fal radiowych).
Można nim prześwietlać różne obiekty – przenika przez tkaniny, plastik i szkło, ale jest nieszkodliwe dla organizmów żywych. Promieniowanie terahercowe znajduje zastosowanie w badaniach naukowych, w medycynie (np. w onkologii i stomatologii) oraz do wykrywania broni ukrytej pod ubraniem np. na lotniskach.

3. CIEMNE?

Fizycy twierdzą, że większa część masy Wszechświata jest dla nas niedostrzegalna. To tzw. ciemna materia i ciemna energia, których istnienie nadal nie zostało potwierdzone doświadczalnie. Zdaniem uczonych można się jednak spodziewać, że ciemna materia podlega oddziaływaniu podobnemu do „zwykłego” elektromagnetyzmu. A to by oznaczało, że istnieją ciemne fotony, które przenoszą takie oddziaływanie, ale nie mają wpływu na zwykłą materię. Prace nad wykryciem „ciemnego światła” trwają.

4. ZASZYFROWANE

Niedawno Chińczycy umieścili na orbicie satelitę telekomunikacyjnego o nazwie QUESS, którego nie da się podsłuchać. Przesyła on dane, które zostały zaszyfrowane z wykorzystaniem tzw. splątanych fotonów. To skomplikowane zjawisko fizyczne sprowadza się w praktyce do tego, że jeśli ktoś spróbuje przechwycić transmisję danych z QUESS, zmieni ją tak, że stanie się ona nieczytelna. W podobny sposób zabezpiecza się już połączenia światłowodowe w Europie i USA.