Japoński moduł badawczy zainstalowany

Dzisiaj, 4 czerwca, załoga amerykańskiego wahadłowca Discovery przyłączyła centralny moduł japońskiego laboratorium Kibo (JPM) do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Discovery przybył na stację w poniedziałek, a wczoraj astronauci rozpoczęli pracę na pokładzie. W trakcie pierwszego wyjścia w otwartą przestrzeń kosmiczną w ramach misji STS-124 Mike Fossum i Ron Garan przenieśli ze stacji do wahadłowca system OBSS, używany w celu kontroli izolacji termicznej statku kosmicznego.System ten w marcu bieżącego roku pozostawiła na stacji załoga poprzedniej ekspedycji wahadłowca Endeavour. Główna część laboratorium Kibo została zainstalowana na jednym z węzłów modułu Harmony.

Mike Fossum i Ron Garan przygotowali JPM do połączenia ze stacją, a także przeprowadzili inspekcję i częściowy remont szwankującego już od dawna obrotowego złącza paneli słonecznych na prawym pokładzie stacji, w związku z czym  ogniwa fotoelektryczne nie mogły pracować na pełnej mocy, dostosowując się do aktualnego położenia Słońca.
 Garan zamienił jeden z elementów złącza, a Fossum wypróbował kilka sposobów na oczyszczenie węzła od odpadów. W tym czasie pozostali astronauci, Karen Nyberg i Akihiko Hoshide  wydostali JPM z ładowni wahadłowca i przyłączyli go do stacji kosmicznej. Dzisiaj astronauci mają w planie włączenie zasilania modułu i otwarcie prowadzącego do niego luku.
Japońskie laboratorium będzie zbierać dane z eksperymentów naukowych przeprowadzanych w otwartej przestrzeni kosmicznej. JSL