Opel: historia marki

W 1862 roku Adam Opel skonstruował swoja pierwsza maszynę do szycia. Wkrótce niemiecki przedsiębiorca stal się jednym z największych producentów tego typu urządzeń. W 1884 roku przedsiębiorstwo Opla zaczęło skupiać się na produkcji rowerów. Pierwszy model wyjechał z fabryki w 1886 roku. Po śmierci założyciela firmy w 1895 roku kierownictwo przejęli jego synowie - Wilhelm i Fritz. Wówczas przed firmą otworzyły się nowe perspektywy. 

Już w 1899 roku Opel podpisał umowę z firmą Dessau, która miała zając się dostarczaniem podwozi. W tym samym roku światło dzienne ujrzał pierwszy pojazd niemieckiego producenta, który był napędzany silnikiem spalinowym - Opel System Lutzmann.

W 1901 roku na mocy umowy podpisanej z Alexandrem Darracq opracowano model 9PS. Opel stał się właścicielem licencji na produkcję pojazdu, który był pierwszym autem w stu procentach wyprodukowanym w fabryce w Russelsheim. Na rynek trafił jako Opel 10/12PS. W pierwszej fazie, produkowany był wariant napędzany 2-cylindrową jednostką. Następnie, do oferty wprowadzono samochód z 4-cylindrowym silnikiem. 

zainteresowanie marka zwiększyło się w 1909 roku, kiedy zadebiutował Opel 4/8PS, znany jako "Doktorwagen". Samochód z 4-cylindrowym silnikiem, o pojemności 1128 cm3, został wyceniony na 4000 marek, co wówczas stanowiło atrakcyjną ofertę. Auto zyskało dużą popularność wśród wyższych sfer, a niemały sukces sprzedażowy pozwolił na dalszy rozwój linii modelowej.

Do 1912 roku, firma Opel nie skupiała się wyłącznie na produkcji samochodów. Ważną częścią działalności wciąż jeszcze była produkcja maszyn do szycia, aż do wybuchu pożaru w fabryce w Russelsheim. Odbudowany zakład produkował już wyłącznie auta. 

Po wybuchu I wojny światowej, producent skupił się przede wszystkim na produkcji samochodów ciężarowych, jednak "osobówki" nie zostały wycofane z oferty. Mało tego, w tym czasie zaprezentowany został Opel 18/50PS, napędzany 6-cylindrowym silnikiem 4,7 litra. Powojenna rzeczywistość wymusiła jednak pewne zmiany - firma skupiła się na produkcji jednośladów - motocykli i rowerów. 

Pierwszy powojenny model został zaprezentowany dopiero w 1921 roku. Był to model 8/25PS. Firma musiała dążyć do obniżenia kosztów produkcji i jako pierwsza w Niemczech wprowadziła produkcję taśmową. Umożliwiło to masowe wytwarzanie modelu 4/12PS. Niska cena sprawiła, że samochód stał się niezwykle popularny.

Pod koniec lat 20., Opel zyskał status największego niemieckiego producenta samochodów. W 1929 roku, przedsiębiorstwo stało się częścią amerykańskiego koncernu GM (General Motors). W tamtym czasie powstał też bank Opla, zajmujący się finansowaniem zakupu nowych aut. 

Niemiecko-amerykański mariaż już wkrótce zaowocował wieloma wspaniałymi modelami. W 1936 roku powstał model Kadett. Rok później zadebiutował Opel Admiral - komfortowy samochód, wyposażony w jednostkę napędową o pojemności 3,6 litra.  

W trakcie II wojny światowej, firma koncentrowała się na wytwarzaniu ciężarówek i produkcji na rzecz przemysłu zbrojeniowego. Działania wojenne doprowadziły do zniszczenia firmy, co doprowadziło do znacznego opóźnienia we wznowieniu produkcji. Warto też nadmienić, że w ramach odszkodowań, część technologii trafiła do Rosji. 

W 1947 roku udało się wznowić produkcję modelu Olimpia, który zadebiutował 12 lat wcześniej. Rok później, na rynek powrócił Opel Admiral, tym razem z silnikiem 2,5 litra. W 1953 roku, do sprzedaży trafił odnowiony Opel Olimpia Rekord.

Dziś już kultowy Opel Kadett, powrócił na rynek w 1962 roku. Trzy lata później zadebiutowała odmłodzona wersja, określana jako Kadett B. W 1973 roku zadebiutował Kadett C, a w 1979 roku - Kadett D, pierwszy kompakt niemieckiego producenta z napędem na koła przedniej osi. Kończący serię Kadett E, trafił na rynek w 1984 roku.

W 1970 roku debiutu doczekał się Opel Manta - coupe o dynamicznej linii nadwozia. Rok 1978 to czas debiutu dwóch luksusowych aut - limuzyny Senator i bazującego na niej modelu coupe, o nazwie Monza.   

W 1998 roku, rozpoczęła się produkcja w nowej fabryce Opla w Gliwicach. Rok później, firma świętowała wyprodukowanie  50-milionowego samochodu, którym był model Omega - limuzyna segmentu E.

Po 2000 roku, zaczął się czas finansowych problemów. Opel przynosił straty, a sytuacji nie uratował nawet debiut modelu Insignia, który w 2009 roku został nagrodzony tytułem Europejskiego Samochodu Roku. Mimo to, koncern General Motors nie zdecydował się na sprzedaż marki.

Zmieniło się to dopiero w 2017 roku. Po długich negocjacjach, w których uczestniczył niemiecki rząd, związki zawodowe, rząd Republiki Francuskie, koncern GM oraz zarząd koncernu PSA, marka Opel i Vauxhall znalazły nowego właściciela. Grupa PSA nabyła przedsiębiorstwo i 12 zakładów produkcyjnych za kwotę 2,3 mld euro.