Jeep: historia marki

Jeep tak, jak wiele innych marek zaczynających od produkcji samochodów terenowych, jest dziełem potrzeby, jaką zgłaszała wojenna rzeczywistość. W czerwcu 1940 dowództwo amerykańskiej armii rozpisało przetarg na budowę lekkiego samochodu rozpoznawczego. Zaproszenia wysłano do 135 producentów, jednak kluczową rolę w tej historii odegrały trzy firmy – Willys-Overland, American Bantman Car Manufacturing Company i Ford. 

Pierwszy egzemplarz prototypowy lekkiej terenówki był gotowy po 49 dniach. Egzemplarz nazwany Willys Quad został opracowany przez Delmara G. Roosa – wiceprezesa działu inżynierii w zakładach Willys-Overland. Ford zaprezentował natomiast model GP. 

W marcu 1941 roku dowództwo sił zbrojnych USA ogłosiło kolejny etap przetargu. Każdy z trzech producentów miał za zadanie wyprodukować 1500 samochodów. Przeprowadzone w warunkach polowych testy wskazały na przewagę pojazdu opracowanego przez Willys-Overland i to właśnie ten model został wybrany do pełnienia funkcji podstawowego samochodu armii USA.

Model Willys Quad stał się podstawą do budowy modelu Willys MA, a później Willys MB. Wojskowa terenówka została odchudzona do granic możliwości – w nadwoziu pojawiły się głębokie wcięcia a we wnętrzu, tylko to, co było potrzebne do jazdy. Tak przygotowany pojazd ważył zaledwie 980 kg. Firma Willys-Overland wyprodukowała ponad 268 tysięcy egzemplarzy, dostosowanych do potrzeb armii.

Do dziś nie wiadomo, skąd wzięła się nazwa Jeep. Jedna z wersji, która wydaje się być najbardziej prawdopodobna, wskazuje, że jest to nieco zmodyfikowany, fonetyczny zapis głosek GP, czyli skrótu słów general purpose  ogólnego przeznaczenia.

Gdy działania wojenne dobiegły końca, firma Chrysler zastrzegła znak towarowy Jeep. Miało to związek z planami wdrożenia do produkcji samochodu użytkowego, który byłby odpowiedzią na potrzeby mieszkańców rolniczych stanów. Jeep CJ-2A został zaprezentowany w 1945 roku. Samochód był prostą terenówką, która tylko nieznacznie różniła się od wojskowego pierwowzoru. Po 4 latach, model ten zastąpiła kolejna generacja, nazwana CJ-3A.