Kanibalizm naszych przodków

W hiszpańskiej jaskini znaleziono nowe dowody na to, że przodkowie człowieka regularnie odżywiali się ludzkim mięsem.

Oprócz ponad tysiąca kości należących do mamutów, byków oraz kotowatych, znalezionych w roku 2008 w Atapuerco, w jaskini natknięto się również na szczątki 11 hominidów z gatunku Homo antecessor. Szczątki te uważane są za najstarsze kości człowieka w Europie. Na podstawie 159 ludzkich kości, wykopanych i dokładnie przeanalizowanych przez naukowców, specjaliści z katalońskiego Universitat Rovira i Virgili stwierdzili, że ludzie ci zostali zabici i… zjedzeni.

Naukowcy doszli do takiego wniosku po charakterystycznych uszkodzeniach, jakie miały kości. Według autorów badania, najprawdopodobniej ściągnięto z nich mięso, przy czym najsilniejsze nacięcia na kościach zauważono w okolicach obfitujących w mięśnie. Wszystkie znalezione szczątki kości czaszki były połamane w sposób, z jakim naukowcy się już zetknęli –tak samo swoje ofiary uśmiercali kanibale wśród Indian oraz ich kolegów z neolitu, żyjących na naszej planecie 9,5 tys. lat temu.

H. antecessor należy do najstarszych hominidów na kontynencie europejskim. Gatunek ten żył w okresie od 1,2 mln do 800 tys. lat temu. Charakteryzuje się on potężnymi łukami brwiowymi, masywną dolną szczęką bez podbródka oraz dużymi zębami, przypominającymi zgryz neandertalczyka. Jego twarz była stosunkowo płaska, zbliżona do twarzy człowieka współczesnego.

Wśród naukowców panuje przekonanie, że przedstawiciele tego gatunku hominidów poprzedzili pojawienie się Homo heidelbergensis i są najbliżej tego, aby nosić miano ostatniego wspólnego przodka człowieka rozumnego oraz neandertalczyka. Nie wiadomo jeszcze, co skłoniło mieszkańców Atapuerco do tego, żeby swoją dietę urozmaicić sobie podobnymi istotami.

Artykuł, opisujący znalezisko, został opublikowany w magazynie Current Anthropology.

źródło: www.uh.edu