Nowy katamaran, o długości 130 metrów, będzie w stanie przewieźć 1500 pasażerów oraz 400 pojazdów, zapewniając szybkie i ekologiczne połączenie między Gotlandią a kontynentalną Szwecją. Konstrukcja promu rozpocznie się w 2026 roku w filipińskiej stoczni Austal, a jego dostawa planowana jest na połowę 2028 roku. Horizon X powstaje w ramach programu Gotlandsbolaget o nazwie Horizon X, który zakłada budowę jednostek przyjaznych środowisku.
Czytaj też: Wyglądają jak luksusowe jachty, ale te łodzie są w stanie przetrwać w każdej pogodzie
Prom będzie wyposażony w innowacyjny system napędowy, łączący turbiny gazowe i parowe, co pozwoli na znaczne ograniczenie emisji i zwiększenie efektywności energetycznej. To nie tylko największy katamaran tego typu, ale również pierwszy w pełni przystosowany do wykorzystania wodoru jako paliwa.
Horizon X będzie najbardziej zaawansowanym katamaranem na świecie
Austal zobowiązał się do wykorzystania tzw. zielonego aluminium – materiału produkowanego w sposób ograniczający emisję dwutlenku węgla. Zaawansowana hydrodynamika kadłuba zoptymalizuje zużycie paliwa, a połączenie gazowo-parowych turbin stworzy elastyczny system napędowy, gotowy do pracy na różnych rodzajach paliwa, w tym wodoru.
Czytaj też: Tankowce to przeżytek. W Japonii powstaje statek, który będzie woził prąd
Paddy Gregg, dyrektor generalny Austal, podkreślił innowacyjność projektu:
Horizon X to ekscytujące przedsięwzięcie, które zdefiniuje na nowo możliwości promów komercyjnych dzięki wielopaliwowemu systemowi napędowemu oraz efektywnemu projektowi kadłuba. Jesteśmy dumni, że możemy przewodzić transformacji sektora morskiego ku dekarbonizacji.
Gotlandsbolaget, będąc liderem w obsłudze połączeń promowych do Gotlandii, konsekwentnie realizuje strategię zrównoważonego rozwoju. Horizon X spełnia surowe normy środowiskowe i dąży do operacji neutralnych dla klimatu. System napędowy promu wykorzystuje spaliny silnikowe do dodatkowego napędu, co minimalizuje emisje. W październiku 2024 roku projekt otrzymał wstępną aprobatę (Approval in Principle) od norweskiego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV, co potwierdziło zgodność z międzynarodowymi przepisami dotyczącymi instalacji statków napędzanych gazem i wodorem.

Projekt Horizon X został po raz pierwszy ogłoszony w kwietniu 2023 roku. Od tego czasu Austal i Gotlandsbolaget ściśle współpracowały z globalnymi dostawcami technologii, aby udoskonalić system napędowy i zoptymalizować jego układ. To partnerstwo nie tylko przyspieszyło rozwój technologii wielopaliwowych, ale również wyznaczyło nowe standardy w budowie ekologicznych jednostek morskich.
Horizon X stanowi symbol transformacji sektora promowego, łącząc innowacje, ekologię i efektywność w jednym projekcie. Gdy w 2028 roku katamaran rozpocznie regularne kursy, stanie się nie tylko największą, ale i najbardziej zaawansowaną jednostką tego typu na świecie, otwierając nowy rozdział w historii transportu morskiego.